Waar zouden mijn slaap problemen vandaan kunnen komen?

Ik heb de laatste tijd af en toe een vervelend probleem. Als ik in slaap neig te vallen komt het wel eens voor dat ik enorm wakker schrik. Ik ga bijna overeind zitten, mijn ogen staan wijd open en ik "snak naar adem". Dit is erg beangstigend. Ik heb dit niet iedere avond. Maar merk dat het de laatste tijd wel meer word. Ik heb dit vanavond al 5x gehad en durf nu niet meer te slapen. Ik heb de laatste tijd wel veel stress. (Relatie beëindigd) zou dit er wat mee te maken kunnen hebben? En belangrijker nog, wat kan ik er aan doen. Het is erg vervelend.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er is een bekend vergelijkbaar iets, alleen dan schrik je maar één keer en valt daarna snel in slaap.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik doelde hierboven op een "hypnic jerk" dat is het bij jou niet, waarschijnlijk heb je dat waar het in de link over gaat:
https://www.dokter.nl/forum/slapen/256990-hevig-schrikken-bij-inslapen/
Hier wordt meerdere kalmerende middelen genoemd, waaronder slaapmiddelen en alcohol, maar dat is een gevaarlijke weg. kans dat dat de oorzaak verergerd,
Ook worden o.a. 5htp en magnesium genoemd.
Ritsuka
6 jaar geleden
Werk aan je stress
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jackd, het eerste wat je benoemd heen ik inderdaad ook wel eens, maar is wat anders. Ik zal de link even bekijken. Dankjewel!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Pardon Ritsuka, Werk aan je stress? Zoals je ziet staat er relatie beëindigd. Hier kun je dus niet aan werken en is een proces wat met de tijd beter zal moeten gaan.....
Ritsuka
6 jaar geleden
Dan moet je zorgen dat je afleiding hebt, ga bijvoorbeeld sporten, zodat je lekker moe bent zodra je in bed ligt.

Antwoorden (1)

Stress heeft hier zeker mee te maken.
Bij onderstaande website kun je er meer over lezen.

Toegevoegd na 1 minuut:
En wat je eraan kan doen. Ontstressen!!! Maar dat heeft gezien de situatie duidelijk tijd nodig. Zorgen voor veel afleiding overdag en in de avond en praat erover met goede vrienden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
De stress is inderdaad de belangrijkste factor, dus ontstressen is het antwoord. Dat komt overigens grotendeels wel goed met de tijd, de stress zakt dan geleidelijk weg. Praten, en de tijd zijn helende werk laten doen, werken stukken beter dan jezelf afhankelijk maken van allerlei middeltjes.