Hoe krijg ik betere stoelgang?

Ik heb al heel lang laat van verstopte darmen, en als ik naar de wc ga om te poepen dan komt het er half uit en de reet blijft vast zitten waardoor ik erg hard moet persen maar het er zelfs dan niet uit komt.. Dan moet ik mijn anus een beetje van elkaar af houden om het eruit te krijgen en ook dan lukt het niet. Ik drink voor de rest genoeg water & eet gevarieërd.. Ben al naar de dokter geweest, heb laxeermiddelen gekregen en daar wordt ik ziek van en ook dat helpt niet echt.

Iemand tips waardoor ik toch goed kan poepen? Durf haast niet meer naar de wc.

Toegevoegd na 1 minuut:
Heel lang last* de rest blijft dan vast zitten'

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Terug naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Veel zemelen eten.
Cryofiel
6 jaar geleden
Vezels eten en voldoende bewegen.
Castle
6 jaar geleden
Probeer eens groenten, fruit, zaden e.d. en even een paar dagen geen zuivel en vlees. Kijk eens of het voor je werkt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2 dingen: 1. eet je misschien teveel eiwitten? Ook dat kan zorgen voor een lastige stoelgang.
2. Vanuit psychologisch oogpunt gezien kan het zijn dat je iets vast wilt houden, moeilijk kunt loslaten, vaak op materieel gebied.
De 'boodschap' is simpel: loslaten...

Antwoorden (1)

Water, genoeg natuurlijke vezels (meer vezels, volkoren eten, meer groente en fruit) en bewegen, dit zijn de basis punten waar je op moet letten, daarnaast:

Regelmaat
Koffie
Olijfolie
Pruimensap
Bij aandrang meteen naar het toilet

In plaats van laxeermiddelen te gebruiken is het vele malen beter om natuurlijke huismiddeltjes te gebruiken.

In de bron staan nog meer tips.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Beweging is ook heel belangrijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Staat in mijn antwoord: 'water, natuurlijke vezels (...) en bewegen, dit zijn de basispunten... etc.'