Is seconde lijm proeven slecht?

2 maanden geleden was mijn gebit gevallen en 1 tand brak een stukje af. de lijm heeft het tot gisteren gehouden. en vandaag weer gelijmd. kan het kwaad om de lijm te proeven?
is het giftig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
31.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jeetje, nu weet ik waarom je die naam hebt gekozen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker wat betreft het tweede deel van zijn naam. Een echte Einstein wil overal antwoord op weten en heeft een onderzoekende instelling.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
En prit hobbylijm dan?

Het beste antwoord

Dat ligt eraan welke lijm Pruts. Zo lang je een cyanoacrylaatlijm hebt gebruikt, 'secondenlijm' is er niets
aan de hand, ze plakken als een tierelier en bovendien zijn ze, let op : niet giftig, niet brandbaar en uitermate geschikt voor in de mondholte, hehehehe, namelijk waterbestendig.

Als je andere lijm hebt gebruikt is dat relatief ongevaarlijk, zo lang je maar zeker weet dat de lijm helemaal is uitgehard. Neem aan dat je je kunstgebit hebt gelijmd, in dat geval gewoon een paar uur wachten om het weer in te doen. Weet ook niet of de enzymen van je speeksel een oplosbare werking hebben op de lijm.

Kijk, Pruts, je kan ook even naar de tandtechnicus/ tandarts met je klappertje. Dan maken ze dat in no-time in orde, bedoel kind kan de was doen :))

Aan de andere kant heeft mijn moeder zaliger dat ook eens gedaan met een vulling uit haar kies, secondenlijm erop en hoppa, tot aan haar dood een jaar of zes later zat het als een huis ( overigens had haar dood niets te maken met het plakken van haar vulling hoor ).

Succes

Toegevoegd na 3 minuten:
even een linkje naar cyanoacrylaatlijm:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Secondelijm

enne zoals je ziet worden ze zelfs medisch gebruikt als vervanging van hechtingen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja het is wel giftig.

Maar ik heb het ook wel eens geproefd.
Als ik weer eens met mijn tanden het dopje
probeerde los te draaien. [ja, ja, dom, dom!]
Dagen met dat spul aan mijn tanden gezeten, tot
het er af gesleten was.

Ik leef verder nog net zo vrolijk verder en heb er
niets aan over gehouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee volgens mij is dat geen kwaad hoor om te proeven.. Mijn vader had ook wel eens zijn tand gelijmd. Niks aan de hand tot nu toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zullen wat giftige bestanddelen in de lijm zitten, maar dat is zó weinig, je kan gerust wel een tandje lijmen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan geen kwaad, mijn overbuurman plakt met regelmaat al jaren zelf zijn gebit en de man is nu 77jr.
Het bevalt hem prima en heeft nergens last van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cyanoacrylaatlijm IS GEVAARLIJK ALS HET NOG NIET UITGEHARD IS.
Dan komt er blauwzuurgas vrij en dat is giftig, zeer stekend in de ogen enz.
Nu zijn de hoeveelheden doorgaans gering, maar als je grotere dingen ermee plakt, kan de bijtende cyaanlucht
je knap onwel maken.
Wel hardt het ogenblikkelijk uit als er water bij komt.
Eenmaal uitgehard is het ongevaarlijk.Tot die tijd echter niet.
Aan de lucht harden dikkere lagen cyanoacrylaatlijm langzamer uit, zolang de karakteristieke geur waarneembaar is, is er dus ook cyanide in het spel.
Ik weet niet of er zich met deze lijm dodelijke ongelukken door de damp hebben voorgedaan, ga je er mee werken , houd dan ook aceton bij de hand, lijm je jezelf vast, dan kun je je met aceton weer bevrijden zonder de huid stuk te trekken.
Omdat er veel kwaliteitverschil is kun je het beste industrie-secondenlijm nemen.
Deze hecht beter, is sterker en blijft goed vastzitten.
Voor het plakken van een tand oid. gebid eerst schoon en vetvrij maken, dan is de lijmlaag ook dunner en eerder uitgehard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het grootste probleem van secondenlijm is, dat het letterlijk in seconden plakt. In tegenstelling tot andere lijmsoorten hardt het uit door aanwezigheid van watermoleculen. In het lichaam (en zeker in de mond) soms al in tienden van een seconde! De uitgeharde lijm is niet oplosbaar in water, en zal ook weinig of geen schade doen in het lichaam. Bovendien gaat het om microscopische hoeveelheden (misschien maar een tiende van de druppel....)
Cyanoacrylaat is op zich een giftige verbinding, maar in de vorm van secondenlijm zal dit geen meetbaaar gezondheidsprobleem opleveren. Het grootste probleem is als je tong of wang aan het gebit vast gaat zitten....
Iets anders wordt het als je met opzet aan de lijm gaat proeven, of het dagelijks gaat doen. Dan zou er zeker een giftig effect kunnen zijn( nog afgezien van de schade door de aan elkaar geplakte slijmvliezen)