Wat zijn superoxidedismutase en gereduceerd glutathion?

Ze worden ook als supplementen verkocht; worden deze dan goed opgenomen in het lichaam of is het puur weggegooid geld?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1K
Cryofiel
6 jaar geleden
Bijna elk supplement is weggegooid geld... En hoe fantastischer de namen klinken (zoals in dit voorbeeld), hoe groter ik de kans inschat dat het puur om een commercieel verkoopverhaaltje gaat. Supplementen zijn niet nodig als je normaal gevarieerd eet. Dan krijg je echt alles binnen wat je nodig hebt, in voldoende hoeveelheden. Het zijn alleen de reclames die jou iets anders willen wijsmaken. Heb je een medisch probleem, bijvoorbeeld in de spijsvertering, of is er iets anders aan de hand, dan kan het zijn dat je een tekort hebt. Dan, en alleen dan, is aanvulling nodig. Maar zelfs dan moet je alleen datgene aanvullen waaraan je daadwerkelijk een tekort hebt, en dan precies voldoende om het tekort op te heffen. Het aanvullen van een niet-bestaand tekort kan namelijk schadelijk zijn voor de gezondheid. Dat geldt ook voor vaak verkochte supplementen zoals zink, magnesium en veel vitamines. Zelf iets gaan slikken heeft meerdere risico's: --  Je loopt het risico dat je iets gaat aanvullen waaraan je geen tekort hebt. Dat kan schadelijk zijn; soms merk je de schade pas na 15 jaar, vandaar dat de link met het supplement vaak niet wordt gelegd. --  Ook al zou je een tekort hebben, dan weet je niet of je teveel aanvult, of juist te weinig. --  De meeste supplementen bevatten meerdere stoffen. Het zou wel heel toevallig zijn als jij aan al die stoffen een tekort zou hebben, en als de verhouding van die stoffen in het supplement precies zou overeenkomen met jouw tekorten. Ga dus niet zomaar aanvullen. In het beste geval is het nergens voor nodig. In het slechtste geval schaad je je gezondheid. Maak je je zorgen over een mogelijk te kort, laat dat dan controleren door de huisarts. Dan weet je *waaraan* je een tekort hebt, en *hoe groot* dat tekort is. Je kunt dan precies de juiste hoeveelheid nemen van precies de juiste stoffen om het tekort precies op te heffen.
Ritsuka
6 jaar geleden
Ik kijk altijd op www.examine.com
Daar vertellen ze of iets de moeite waard is. Meestal is het zonde van je geld, zoals Cryofiel al zei.

Antwoorden (1)

Het zijn onnodig ingewikkelde nietszeggende marketing-termen, je kunt ook gewoon zeggen aminozuren en enzymen, maar zulke namen verkoopt niet. Glutathion is een overbodig nutriënt die wij van nature al in overvloed in ons lichaam hebben, dus daar heb je niks meer van nodig via een supplement, ook niet gereduceerd, helemaal niet. Van superoxidedismutase zijn heel veel goede dingen over bekend, wij hebben dit van nature ook al in onze cellen zitten, maar wat nooit bewezen is dat superoxidedismutase oraal genomen niet door het lichaam wordt opgenomen, deze pilletjes gaan voor €29,95 per potje over de toonbank, maar kunnen net zo goed smarties of m&m's zijn. Eet gewoon de dagelijkse hoeveelheid groente & fruit, dan heb je deze misleidende meuk niet nodig.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
+