het is niet zo dat zo iemand nooit mag slapen, maar men kan dan niet goed in de gaten houden of hebben of het nog wel goed gaat.
in de uren na een hersenschudding kunnen er zich nog complicaties voordoen, als de hersenen een erg zware klap hebben gehad. dan kan het zijn dat de patiënt bewusteloos raakt, (deels)verlamd raakt, doordat de inhoud van het hoofd opzwelt door vocht.
daarom moet iemand met een hersenschudding in de eerste uren geregeld gecontroleerd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aanvulling...ook een bloeding in het hoofd kan zorgen voor coma als die bloeding niet op tijd stopt. (door druk verhoging).
En zoals Edje erbij zegt....je moet er vooral TIJDIG achterkomen dat het niet goed gaat (en desnoods operatief een drain aanleggen om de druk te vermminderen) anders is het echt te laat. Kans op dood of blijvende hersen beschadiging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor de begrippofielen gaat het hier dan om een mogelijk sub duraal heamatoom(bloeding, maar dan net buiten de hersens). dit kan vrij langzaam gaan. vandaar dat een wekadvies ongeveer 24 uur gegeven wordt(maar overdag hoef je niet te wekken natuurlijk!)

Andere antwoorden (3)

Voor zover ik weet kan iemand met een hersenschudding dusdanige schade hebben opgelopen dat deze in coma zou kunnen raken.
En wanneer iemand met een hersenschudding gaat slapen zal je dit dus niet merken en kom je daar heel laat achter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaal gesproken mag je slapen echter met een wekadvies welke je gedurende de nacht ieder uur moet uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag best slapen als je een hersenschudding hebt maar de eerste 24 uur kan er sprake zijn van complicaties en moet je een zogenaamd wekadvies toepassen:
*
De eerste zes uur moet u de patient ieder uur controleren, daarna iedere twee uur.
*
Zorg voor een goede wekker zodat u niet doorslaapt op de momenten dat u de patiënt moet controleren.
*
Wek vervolgens de patiënt (niet via de telefoon).
*
Spreek hem of haar aan. Vraag bijvoorbeeld naar de naam van de patiënt en vraag waar hij of zij is.
*
Als dat niet direct lukt, raak de patiënt dan aan of knijp hem/haar even.
*
Als de patiënt niet normaal reageert op uw vragen, neem dan direct contact op met de huisartsenpost of spoedeisende hulp van een ziekenhuis. De sufheid kan op een verslechtering van de toestand wijzen.
*
Bel ook direct als de patient last heeft van forse hoofdpijn, aanhoudende misselijkheid of herhaald braken.