Hoe vaak mag een transseksueel bloed geven?

Volgens de bloedbank man een man 5 keer en een vrouw 3 keer per jaar bloed geven. Maar als nou een transseksueel (man naar vrouw en vrouw naar man) bloed wil doneren, mag hij/zij dan zo vaak geven als zijn/haar geboorte geslacht of de gewenste geslacht?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb het dan over transseksuelen die hun geslacht en voornamen al hebben laten veranderen! Omdat je bij de bloedbank verplicht moet legitimeren.

6 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik weet niet zeker of transseksuelen wel mogen doneren ivm met de medicijnen die zij hun hele leven moeten nemen.

Antwoorden (1)

Het lichaam heeft ongeveer twee maanden nodig om de rode bloedcellen die met de donatie zijn afgestaan, weer aan te maken. Daar is onder andere ijzer voor nodig. Mannen hebben in het algemeen een grotere ijzervoorraad dan vrouwen. Daarom kunnen mannen maximaal vijf maal per jaar bloed geven en vrouwen drie maal per jaar. Hoe vaak een donor uiteindelijk wordt opgeroepen hangt af van de vraag van het ziekenhuis naar bloed en de bloedgroep van de donor.

Even afgezien of het bloed van transseksuelen geschikt is voor donatie (Op de site van Sanquin wordt het in elk geval niet (!) uitgesloten): medisch gezien blijven zij het geslacht van geboorte.

Het geboorte geslacht is dus bepalend in deze.