Hoe haal ik een nietgoedzittende tampon er weer uit?

Ik heb vandaag de eerste menstruatie gehad. Ik probeerde het met een tampon wat tot overmaat van ramp niet echt lukte.. Hij zit muurvast en verderdrukken lukt ook niet. Alles van mijn vagina doet pijn en ik zie het niet meer zitten. Hebben jullie nog goede reddingen? of misschien tips voor de volgende keer? (Ik heb de o.b procomfort normal geprobeerd), alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
6 jaar geleden
hoe lang zit de tampon al vast? als het echt niet wilt moet je bellen met de huisarts of huisartsenpost
tinus1969
6 jaar geleden
Ik zou inderdaad langs de huisarts gaan als het met je vingers niet lukt.
Vziw is het gebruik van tampons niet handig als je nog erg jong bent.
Ivana
6 jaar geleden
Er zit toch een touwtje aan waarmee je hem weer verwijderd?
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Tip voor volgende keer: Gebruik een applicator tampon. Deze kun je makkelijk diep inbrengen waardoor hij ook meteen goed zit. Het scheelt een hele hoop gedoe en pijn.
Ritsuka
6 jaar geleden
@JustMaud is het uiteindelijk gelukt de tampon te verwijderen?

Het beste antwoord

waarschijnlijk een paar uurtjes te laat, maar hopelijk heeft iemand hier ooit iets aan;

allereerst even rustig ademen, door zenuwachtigheid en zo focussen zijn je spieren beneden aangespannen waardoor je tampon minder ruimte heeft om er uit te komen. Op je hurken zitten helpt ook erg, en na (of tijdens!) het douchen zou het ook makkelijker kunnen gaan.
^ dit geldt zowel voor er fijn instoppen als eruit halen mocht het niet goed zitten

Vaak is het zo dat als het voelt alsof je tampon vast zit dat het erg droog is daar beneden, en dan het eruit halen redelijk onprettig voelen. Al helemaal als je tampon er verkeerd (en waarschijnlijk dus kort) in zit is het erg droog, zodra hij bloed heeft opgezogen zal het makkelijker gaan.

Geef vooral niet op, iedereen heeft hier wel eens last van, zeker als je pas net ongesteld bent.

Succes :)

Oja, mocht je tampon echt vast vast zitten, en je krijgt hem er niet uit (dus het duur uren lang), dan is het verstandig om een dokter te raadplegen, je kan namelijk TSS* krijgen als je je tampon te lang laat zitten. (de kans is zeer klein, maar een gewaarschuwd iemand telt voor twee, ofzoiets, ik ben niet goed in spreekwoorden.)
+ was ook je handen voordat je je tampon inbrengt, TSS* krijg je doordat er bacteriën mee naar binnen komen

TSS = Toxic Shock Syndroom, het komt niet vaak voor maar meer dan 50% van de gevallen is bij menstruerende vrouwen. Het kan ook ontstaan als je geen tampon gebruikt, maar meestal komt het dus door de bacterie die in de tampon (in je lichaam) gaat broeden. Het is voor jezelf en andere handig om de symptomen te kennen, het is een dodelijke ziekte dus je moet dan meteen naar een arts/het ziekenhuis (eerst natuurlijk meteen je tampon verwijderen in dit geval)
- hoofdpijn
- spierpijn
- braken
- diaree
- huisuitslag
- flauwvallen
- hele hoge koorts

Bij een beetje koorts of hoofdpijn is er dus (waarschijnlijk) nog niks ernstigs aan de hand, maar mocht je denken dat jij of iemand anders TSS heeft, zeg meteen tegen de arts dat je denkt dat het om TSS gaat.
Dit is waarschijnlijk onnodige info maar je kan ooit iemands leven ermee redden :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel! Het was me uiteindelijk gelukt met een beetje vaseline en gewoon rustig blijven, maar ik ben heel erg blij met je goeie antwoord! (En dus ook het beste antwoord)