Hoe bouw je cortisone af?

Ik heb exceem en gebruik hiervoor cortisone Betamethason.
Maar ik had maandag een uitbraak van mijn exceem in mijn gezicht.

Ik ben dus op maandag avond begonnen met smeren. Disndag heb ik 2x gesmeert per dag. Woensdag heb ik ook 1x gesmeert. Maar nu is miin exceem weg en wil dit zo houden want na de vorige keer ben ik gelijk helemaal gestopt en kwam het dus weer terug. Hoe kan ik het beste nu afbouwen zonder dat het weer terug komt? Ik weet dar het troep is maar ik ben nog maar 17 en mijn zelfvertrouwen gaat dan heel snel omlaag.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Bespreek het afbouwen van de zalf met de arts of verpleegkundige. Er zijn verschillende mogelijkheden. Bouw niet af als er geen verbetering is of als u merkt dat het eczeem weer terug komt terwijl u nog bezig bent met de behandeling. U begint uw behandeling met twee keer per dag hormoonzalf smeren. Bij duidelijke verbetering (het actieve eczeem is niet meer zichtbaar en de jeuk is verminderd) gaat u naar één keer per dag hormoonzalf smeren. Blijft dit goed gaan, gaat u dan naar: twee dagen stoppen met hormoonzalf , vijf dagen wel hormoonzalf smeren. Bij blijvende verbetering gaat u naar drie dagen stoppen met hormoonzalf , vier dagen wel hormoonzalf smeren enzovoort. Op de dagen waarop u geen hormoonzalf smeert, de huid wel verzorgen met een basiszalf (neutrale zalf).

Bronnen:
https://www.umcutrecht.nl/nl/Ziekenhuis/Zi...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100