Hoe bouw je cortisone af?

Ik heb exceem en gebruik hiervoor cortisone Betamethason.
Maar ik had maandag een uitbraak van mijn exceem in mijn gezicht.

Ik ben dus op maandag avond begonnen met smeren. Disndag heb ik 2x gesmeert per dag. Woensdag heb ik ook 1x gesmeert. Maar nu is miin exceem weg en wil dit zo houden want na de vorige keer ben ik gelijk helemaal gestopt en kwam het dus weer terug. Hoe kan ik het beste nu afbouwen zonder dat het weer terug komt? Ik weet dar het troep is maar ik ben nog maar 17 en mijn zelfvertrouwen gaat dan heel snel omlaag.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
Erna55
6 jaar geleden
Overleg dit met de arts die het je voorgeschreven heeft.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deze cortisone had ik nog thuis liggen maar de arts zou zeggen dat ik er nu gw mee kan stoppen maar dat is dus niet zo. Want toen ik dat deed kwam het weer terug.
Thecis
6 jaar geleden
@irisD. Overleg dat dus ook met de arts. Daar kan diegene dan rekening mee houden. In het begin houden ze o.h.a. toch een beetje de gemiddelde patient aan.

Het beste antwoord

Bespreek het afbouwen van de zalf met de arts of verpleegkundige. Er zijn verschillende mogelijkheden. Bouw niet af als er geen verbetering is of als u merkt dat het eczeem weer terug komt terwijl u nog bezig bent met de behandeling.

U begint uw behandeling met twee keer per dag hormoonzalf smeren.

Bij duidelijke verbetering (het actieve eczeem is niet meer zichtbaar en de jeuk is verminderd) gaat u naar één keer per dag hormoonzalf smeren.
Blijft dit goed gaan, gaat u dan naar: twee dagen stoppen met hormoonzalf , vijf dagen wel hormoonzalf smeren.
Bij blijvende verbetering gaat u naar drie dagen stoppen met hormoonzalf , vier dagen wel hormoonzalf smeren enzovoort.
Op de dagen waarop u geen hormoonzalf smeert, de huid wel verzorgen met een basiszalf (neutrale zalf).
fremar
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie ik vind het moelijk om alles met de huisarts te bespreken omdat hij niet echt wil luitsteren en snel gooit op hormonale veranderingen maar exceem is gw exceem. Doorom vroeg ik mijn vraag hier. Heel erg bedankt zo weet ik hoe ik het moet aanpakken
Reddie
6 jaar geleden
@fremar,
Reactie (mogelijk als mosterd na de maaltijd).
Ik kwam met eczeem via de huisarts bij de dermatoloog.
Die schreef Betamethason voor.
Bij controle na een week was het zeer verbeterd.
Daarom schreef hij een basiszalf voor. Die veroorzaakte juist meer problemen, o.a. jeuk.
Dus zei de dermatoloog maar weer Betamethason te smeren. Artsen, en vooral dermatologen, proberen ook maar wat, omdat oorzaken en remedies vaak niet vast te stellen zijn. Ik heb nu af en toe weer last. Ik smeer dan één of twee keer, en het is weer gepiept voor een paar jaar.
Het leuke is, ik smeer maar op één plaats, en het verdwijnt ook op de andere plekken.