Kan je als je een chocolade allergie hebt wel vegan chocolade eten?

Dus met vegan bedoel ik dat er verder geen koeienmelk of andere dierlijke producten in zijn verwerkt

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.8K
Amadea
2 jaar geleden
Nee, dat heeft alleen zin als jij een lactose allergie hebt. Je zou carobe kunnen proberen, een natuurlijke vervanger van cacao en chocolade.

Antwoorden (2)

Nee want waar je allergie voor hebt zit in de cacao bonen die stof heet Theobromine.
2 jaar geleden
gvrox
2 jaar geleden
Hoe weet je dat zo zeker, en kun je dat onderbouwen met een bron ?
TurfGraver
2 jaar geleden
Zie hier.
https://www.allergieplatform.nl/blog/theobromine-allergie/
gvrox
2 jaar geleden
Dank je voor de toevoeging, het gaat (blijkbaar) over een overgevoeligheid en niet een allergie. Ik las elders dat een cacao-allergie erg zeldzaam is, maar bestaat dus wel. In cacao zitten meer stoffen dan alleen theobromine, dus ik vroeg me af hoe de conclusie tot stand kwam.
Als er cacao inzit niet,dan ben je allergisch aan theobromine:
Theobromine komt voornamelijk voor in cacaobonen en in mindere mate in koffiebonen, theebladeren en colanoten. Hoe meer cacao aanwezig is hoe meer theobromine het bevat. Chocolade is een product dat veel theobromine bevat. Vooral pure chocolade bevat een grote hoeveelheid theobromine, melkchocolade bevat minder van deze stof. In witte chocolade bevindt zich ook theobromine omdat in de gebruikte cacaoboter theobromineolie zit; met een hoeveelheid van 2mg per gram zit hier wel de laagste hoeveelheid in van alle soorten. Dus heb je het idee dat je een chocolade allergie hebt, dan zou het zo maar kunnen zijn dat het niet om de chocolade gaat, maar dat je overgevoelig bent voor theobromine.