Waarom spreken we over darmflora en niet darmfauna, vlgs mij zijn het beestjes die in de darmen werkzaam zijn??

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (2)

en het beestje kan maar een naam hebben... zolang het voor iedereen duidelijk is wat ermee bedoeld wordt, lijkt het mij niet uit te maken welk woord er aan gegeven wordt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met darmflora wordt het geheel van micro-organismen aangeduid dat zich in het maag-darmstelsel bevindt. De naam darmflora is eigenlijk niet correct, aangezien het vooral om bacteriën gaat en de term flora verwijst naar planten. Daarnaast gaat het niet alleen om bacteriën in de darm, maar ook bijvoorbeeld in de maag. Eigenlijk zou het dus fungi moeten heten

De darmflora is een goed voorbeeld van mutualisme: samenwerking tussen verschillende soorten organismen waar beide voordeel van hebben.