Is een lattenbodem echt nodig?

Is het echt beter om onder je (goede) matras een echte lattenbodem of andere officiele variant te gebruiken?
Kun je niet , en dit is alleen even een simpel voorbeeld, gewoon spaanplaat met luchtgaten als bodem gebruiken? Of ander materiaal? Bij wijze van gewoon van pallets een bed zelf maken wat wel ventileert en er een goed matras en kussen op leggen?
Ik heb tijdens reizen ook op "zelfgemaakte" harde bedden geslapen. De eerste 2 a 3 dagen vond ik het hard en dan ben ik er aan gewend. Nou was dat tijdelijk en dat is anders als dat je er altijd op slaapt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
8.5K
Amadea
6 jaar geleden
Het lijkt mij beter voor je rug, die heeft verende ondersteuning nodig en geen harde plank.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Mijn man wil nog steeds een gaatjes bodem. Gaat prima. Uiteraard wel eens in de zoveel tijd het matras omdraaien. Een dichte plank zou ik niet aanraden omdat het matras dan niet kan luchten. Dan heb je op termijn kans op schimmel in het matras. Ik slaap overigens op een boxspring. Daar heb ik spijt van. Ik zou graag weer een lattenbodem hebben.
paulus811
6 jaar geleden
Ik heb 15 jaar prima op een vlavro bodem (hardboard met gaatjes in een stalen frame) geslapen, maar het is dan wel een vereiste dat je een zeer goed matras hebt want alle comfort moet daar van komen.

Antwoorden (1)

Dit bleek uit een test van de Duitse Stiftung Warentest.
De Duitsers testten 10 bedbodems van verschillende typen van €12 tot ruim €1000. Ter vergelijking lieten ze ook een zelfgebouwde grenen lattenbodem met de test meelopen. In de test werden matrassen van verschillende soorten en dikten op de bedbodems gelegd en op een spaanplaat. En van elke matras-bodem-combinatie werden de belangrijkste ligeigenschappen getest. Denk aan eigenschappen als de lichaamsondersteuning bij verschillende lighoudingen en posturen.
Wat bleek? De bedbodems maakten ten opzichte van de spaanplaat nauwelijks verschil. Alle bodems kregen voor hun invloed op de ligeigenschappen een oordeel ‘matig’. Alleen de zelfgemaakte bedbodem schopte het tot een ‘redelijk’ voor dit testonderdeel. De verschillende soorten bedbodems scoorden niet aanmerkelijk verschillend van elkaar.
fremar
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vroeger altijd een rolbodem (Latjes die op een lint waren geniet) gehad.
Geen probleem.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Dan ga ik zelf een bed maken!