Hoe ga je om met een collega die overspannen is geweest en net weer aan de slag is?

Ze is een tijdje weggeweest omdat ze overspannen was, maar is nu net weer halve dagen begonnen.
Ik weet nu niet precies hoe ik met haar om kan gaan, wat kan ik wel/niet aan haar vragen of tegen haar zeggen?
Is er bijvoorbeeld een site met tips?

Leidinggevende heeft niet veel gezegd, alleen dat ze alleen ochtenden komt en alleen dingen doet die niet te stressvol zijn.

Ritsuka
6 jaar geleden
2.2K
TurfGraver
6 jaar geleden
Kan mij voorstellen dat zij graag zou willen dat je gewoon doet net als anders.
Zou je zelf ook prettig vinden neem ik aan. ;)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Helemaal mee eens.

Antwoorden (4)

In dat geval kun je zo iemand beter even laten.
Een goedemorgen wensen is meestal al even voldoende.
Als je al gelijk dingen aan haar gaat vragen heb je kans dat ze het al snel niet meer aan kan.
Laat haar haar eigen werk (rustig) doen en uiteindelijk zal ze zelf aangeven of ze er klaar voor is meer te gaan werken en misschien jou met je vragen te helpen.
Je leidinggevende hoeft ook verder niets tegen jullie te zeggen ivm privacy naar haar toe.
Rust op de werkvloer is alles wat ze op dit moment nodig heeft.
6 jaar geleden
Goede vraag, Ritsuka!!

-Neem haar serieus / behandel haar niet als zieke
Het is héél moeilijk om na een tijd ziek thuis weer te beginnen. Je voelt je soms niet gewaardeerd, het is allemaal zo moeilijk want ook al is de omgeving bekend, je bent het werken ontwend en ook al begin je weer met halve dagen, het is dodelijk vermoeiend. Je moet weer in het ritme komen en dat duurt veel langer dan je dacht of verwachtte.

-Vraag niet te veel, vraag niet dóór, maar toon wel belangstelling. Het is een 'fine line' van nieuwsgierigheid en belangstelling.

Bv , kopje koffie/thee drinken - pauze - en : Hoe gaat 't nou met je XXX? en wat deed je zo de hele dag al die tijd? en en en ...... dat is natuurlijk de verkeerde manier.
Wat wel goed kan zijn: Vriendelijk 'goeiemorgen' zeggen en als je haar alleen treft even vragen of het lukt (het werken nu op dit moment) en aanbieden te helpen (indien nodig) en dat je blij bent haar weer te zien (als dat zo is). Ook kun je op dat moment(!) zeggen dat je niets wilt vragen omdat je niet nieuwsgierig wilt zijn.
Als je geen contact met haar had tijdens haar afwezigheid, is er weinig reden om je schouder aan te bieden, maar dat hoeft ook niet. Op je werk een vriendelijk woord tijdens deze inspannende dagen, weken is heel fijn en heel belangrijk.
Je kunt haar wel sterkte wensen, dat zal zij echt nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vraag het aan de persoon zelf wat hij/zij prettig vindt. Is misschien moeilijk, maar door jezelf kwetsbaar op te stellen door het te vragen, creëer je gelijk een mogelijkheid om een eerlijk en open gesprek te hebben.

Geef iemand aandacht, maar ook de ruimte. Doe 'normaal' / zoals je altijd deed. Tuurlijk is het fijn als er rekening met de collega wordt gehouden, maar ga hem/haar niet als klein kind behandelen of volledig negeren, omdat je niets durft te vragen/zeggen. Dat maakt het alleen maar lastiger om weer (met plezier) aan het werk te gaan beginnen.
Stel geen al te hoge verwachtingen (aan productiviteit).
Respecteer het als diegene wat tijd/ruimte nodig heeft voor zichzelf (en dus een keer 'nee' zegt).

Maar nogmaals: vraag aan de ander wat hij/zij nodig heeft (en accepteer dat).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is en blijft een collega. En het is aan de collega om te beginnen over de periode ziek thuis. Maar of iemand wel of niet overspannen is of is geweest. Het blijft een mens, een persoon en een collega. Dus ga er niet anders mee om dat voordat deze persoon overspannen werd. Met uitzondering dan de zaken die direct op de zwakke kant in hakken. Dus blijf dezelfde manier met die persoon om gaan. En vooral bijpraten is belangrijk. Praat die persoon bij. Het klinkt als roddelen, maar bijpraten wie erbij gekomen is en wie weg is handig. Behalve als je dat vooraf ook nooit deed.

Het enige dat veranderd is dat deze persoon op halve kracht werkt, dus belast deze persoon op halve kracht.