Waarom houden veel mensen hun hoofd schuin als ze (aandachtig) luisteren?

Ik bedoel dan een beetje gekanteld naar links of rechts (dus niet knikkebollen).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.6K

Het beste antwoord

Door je hoofd schuin te houden maak je in lichaamstaal duidelijk dat je aandachtig luistert.
Lichaamstaal is een heel belangrijke communicatie-vorm, het is erg moeilijk om dit bewust te sturen.
We letten onbewust heel erg op lichaamstaal, iemand kan zijn hele betoog teniet doen door met zijn lichaam andere signalen uit te zenden dan wat hij zegt.

Er zijn leuke boeken over lichaamstaal en als je op Google "lichaamstaal" intoetst vind je veel informatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Waarschijnlijk omdat ze dan de oren naar de bron van het geluid toe wenden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het geluid wat je wilt beluisteren uit 1 richting komt hebben mensen zich aangeleerd hun hoofd iets te kantelen en daarbij te draaien zodat je er met 1 oor meer naar toe richt. Je hersenen focussen dan op het geluid van het ene oor en proberen het andere oor te negeren.
Als er geen omringende geluiden zijn hoef je dit niet te doen, maar doen mensen het uit gewoonte alsnog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het rechteroor verstaat spraak beter dan het rechteroor, dus kantelen we ons hoofd zo dat het rechteroor het meeste geluid opvangt.

Toegevoegd na 4 minuten:
*Het rechteroor verstaat spraak beter dan het LINKERoor*

Toegevoegd na 15 minuten:
De info uit het rechteroor wordt verwerkt in de linker hersenhelft, het 'taalcentrum'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus als ik mijn hoofd met mijn linkeroor naar de spreker kantel zou dat eigenlijk weleens kunnen betekenen dat ik met opzet de indruk wek dat ik geïnteresseerd ben terwijl ik het eigenlijk niet ben? Ik heb er eigenlijk nooit op gelet of mensen altijd één kant op kantelen. Toch bedankt voor je antwoord! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Loenie De linkerhelft van de hersenen ondersteund taal, de rechter emotie. Je linkeroor is gelinkt aan de rechter helft.
Misschien is voor jou de gevoelens oppikken onbewust belangrijker dan wat er gezegd word?
Een vorm van concentratie en een teken dat ze echt geinterresseerd zijn in je verhaal...of het is iemand die een gehoorprobleem heeft en met het "goede oor" je richting op kantelen om je verhaal zo beter te verstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om en onderlingende status aan te nemen, iets wat voor de spreker belangrijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Communicatie is een hoofdzaak!