kunnen dieren van totaal verschillende rassen elkaar bevruchten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Johannes waarom wil je dat weten??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha jij ook hier? :P ik vraag bijna alles wat in mijn hoofd opkomt hoor, toch wel een leuke site he?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jep:p gister voor een vriend een goede vraag gesteld:p eerste keer. kijk maar eens na het resutaat:p

Het beste antwoord

jazeker, zolang ze van dezelfde soort zijn, gaat dat meestal wel lukken.
zo heeft een britse korthaar kater geen moeite met een krolse siamees, om maar wat te noemen.
ook bij mensen is verschil in ras geen enkel probleem.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eens.
Rieneke1
13 jaar geleden
dank je som.
aan de antwoorden te zien bestaat er nogal wat verwarring over wat een soort is, en wat een ras.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad! Bij deze: Een dier hoort bij eenzelfde soort als deze vruchtbare nakomelingen kunnen krijgen. Vooral het laatste is belangrijk omdat er in sommige gevallen kruisingen tussen soorten worden gedaan die soms een levensvatbaar dier opleveren, maar dat dier kan zichzelf niet voortplanten. Een ras is een onderverdeling binnen een soort, waarbij er hele specifieke (uiterlijke) kenmerken zijn die bepalend zijn voor het ras. Makkelijkste is te denken aan honden- en kattenrassen. Er zijn vast meer definities.

Andere antwoorden (5)

Ja dat kan soms, maar daar komen bijna nooit fertiele nakomelingen van. Onderrassen zoals bij honden bijvoorbeeld kunnen dat wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je haalt het begrip soort en ras door elkaar. Onderras is een begrip dat niet bestaat. De Soort is de laagste categorie bij de classificatie van organismen. Rassen betreft organismen met uiterlijk verschillende kenmerken binnen dezelfde soort. Het kruisen van een pekineesje met een Bouvier zou biologisch geen probleem moeten zijn. Fysiek waarschijnlijk wel.
Ja dat kan alleen kunnen ze geen vruchtbare nakomelingen krijgen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is mogelijk, alleen de nakomelingen kunnen zich niet meer voortplanten (zover wij weten). Denk o.a aan de muilezel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij verwar je het begrip soort met ras Jeroen. Jouw antwoord is correct als je "soort" bedoelt. Een muilezel is het resultaat van een kruising tussen een ezel en een paard. Dat zijn verschillende soorten, niet rassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelijk SOM, had de vraag verkeerd gelezen.
Vooropgesteld da de één een mannetje en de ander een vrouwtje is,is dat geen probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dommerantwoord was niet mogelijk -1 en melding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Want?
Rieneke1
13 jaar geleden
@menno, het antwoord is misschien flauw, maar wel correct.
verschillende rassen kunnen elkaar bevruchten, en vruchtbaar nageslacht voortbrengen.
de barriere ligt niet bij ras, maar bij soort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je steun rieneke,maar het is Jeroen 1962 en niet Menno en ik verwacht geen reactie van hem terug,zelfs geen beledigende.
Rieneke1
13 jaar geleden
met m'n neus gekeken, bedankt voor de correctie! :)
Dit kan. Een gaap of scheitje zijn hier o.a. een voorbeeld van.
Een gaap (of ook wel scheit genoemd) is een kruising tussen een geit en een schaap. Een gaap is het jong van een vrouwtjesschaap (ooi) en een geitenbok. Het resultaat van de andere combinatie, het jong van een geitevrouwtje (sik) en een mannetjesschaap (ram), noemt men scheit. Beide combinaties zijn onvruchtbaar.

Geiten behoren tot het geslacht Capra en bezitten 60 chromosomen terwijl schapen tot het geslacht Ovis behoren welke maar 54 chromosomen hebben. Het verschil in chromosomen zal in de meeste gevallen na een paring tussen een schaap en een geit leiden tot doodgeboren nageslacht. Praktijkvoorbeelden bewijzen echter, dat een nakomeling levensvatbaar kan zijn.

In 2005 lukte het docent dierenverzorging Henk Sanders van het Wellantcollege een aantal gaapjes te fokken.
In 2009 werd er een scheitje geboren te Joppe, en een tweede is op komst.

Toegevoegd na 7 minuten:
Zie voor bijzondere kruisingen ook het volgende artikel:
http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/6946/Kat_bevalt_van_puppies.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een slecht antwoord, want de vraag is of verschillende rassen elkaar kunnen bevruchten. Een kruising tussen verschillende soorten is soms ook mogelijk zoals je aangeeft, al zullen ze onvruchtbare nakomelingen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Som
Als je de moeite had genomen om ook de aanvullende informatie in de geplaatste links te lezen, zul je merken dat het antwoord compleet is.
Het kan wel (ook op de natuurlijke manier), maar gebeurt zelden. Meestal blijven de nakomelingen ook niet in leven, maar er zijn uitzonderingen. Zie met name het artikel uit "raar maar waar".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de inhoud van de links wel degelijk gelezen. De tekst in het antwoord klopt wel, maar jij geeft antwoord op een andere vraag. Een soort is iets anders dan ras en hier werd naar het begrip ras gevraagd. Een schaap is niet een ander ras dan een geit. Het zijn verschillende soorten.