hoe haal je luizen uit SPULLEN?

In ons huis zijn luizen en hoe we het uit het haar moeten krijgen weten we wel maar hoe moet het uit bijvoorbeeld de bank, de jas, het bed enz. enz.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/overig/dochter-luizen-dingen-wassen-zakken.191611

Het beste antwoord

Een stoomreiniger (bv. van Karcher) is bijzonder effectief!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

NIET!
De nieuwste richtlijnen van de GGZ zijn kammen, kammen, kammen kammen

Luizen leven niet lang op "spullen" en door de personen 2x per dag te kammen pak je elke luis die het toch waagt zich nog op personen te klimmen. Zo zou je in theorie na twee weken van de plaag af moeten zijn omdat de laatste exemplaren in het auto stoeltje zijn overleden door voedselgebrek

Maar niemand zegt natuurlijk dat je niet wat extra mag stofzuigen
Summo
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Mijn kinderen hebben hoofdluis gehad. Met iedere dag kammen - ik meen me te herinneren: twee weken lang - waren ze er definitief vanaf. Luizen gedijen inderdaad niet op 'spullen' en ik heb dan ook nooit extra maatregelen getroffen zoals heet wassen, in plastic verpakken etc. Na een paar weken waren de luizen gewoon weg.
Iemand die z'n hele huis, auto etc binnenstebuiten had gekeerd bleek al dat werk voor niets te hebben gedaan, want na drie weken hadden haar kinderen weer luizen. Laat je niet gek maken en blijf de luizen en neten er goed uit kammen met een goede luizenkam.
Was kussens , kussenslopen , dekbedovertrekken , sjaals , mutsen, enz... op minimum 60°
Wat niet op 60° kan gewassen kan je in een gesloten plastic zak steken. Dit voor 10 dagen.
Stofzuig de zetels.
Borstels kan je gedurende 30 sec in water dompelen van 60°

Toegevoegd na 2 minuten:
Zetels, matten, … stofzuigen (nadien stofzuigerzak vervangen).
• Spullen die niet gewassen kunnen worden kun je 10 dagen in een
dichtgeknoopte plastic zak wegzetten, 24 uur in de diepvries steken of 10
minuten in de droogkast op 60°C verwarmen.
fremar
10 jaar geleden
behalve kammen, kammen en nog eens kammen, zoals hier boven al is omschreven geldt nog het volgende. Dekbedden, knuffels en kussens kan je met dit koude mistige weer het beste een nachtje buiten leggen, desnoods in een een plastic zak.Daar kunnen luizen niet tegen. Ze gaan dood. Voor de rest is een probaat middel om een hoofd voor luizen onaantrekkelijk te maken het volgende recept.
Koop een fles nenuco (dat is een citroen eau de cologne die in spanje heel populair is en in nederland ook te koop is). Het ruikt lekker fris. Vul met die fles een kleiner (spuit)flesje. Doe in dat kleine flesje een tiental druppels tea tree oil (theeboomolie te koop in veel drogisterijen, dille en camille etc). kam hiervan, van dit mengsel dus, een paar druppels door het haar en doe wat druppels op de jas etc. Luizen willen dan echt niet meer komen.