is het nu echt zo dat mensen gewelddadiger worden van videogames

zoals grand theft auto of zoon soort spel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Nee, het wel of niet gewelddadig worden, zit hem NIET in de game an sich, maar moet al latent aanwezig zijn in de speler / de persoon er achter.

Mensen met agressieve of gewelddadige trekjes kun je ook beter geen gewelddadige films, (strip)boeken of overdadig harde en snelle muziek laten zien / lezen / luisteren, omdat dat allemaal kan zorgen voor een verhoogde adrenaline, waardoor de agressie zich een uitweg kan gaan zoeken. Ze zijn dus, kort gezegd, niet zo geschikt voor in eerste instantie jongetjes (die van nature een iets agressievere aanleg hebben dan de meeste meisjes).

Jammer genoeg heeft dit genre games (en films, en muziek, en boeken) een uitgesproken grote aantrekkingskracht op juist die groep waarvoor ze minder geschikt zijn. Maar dat is an sich niet iets dat je de makers van de games / films etc. zou kunnen aanrekenen. Je kunt je alleen afvragen of het dat nu allemaal waard is, alleen maar om een beetje geld te kunnen verdienen.

Zelf wordt ik overigens uitgesproken agressief (tegen alles en iedereen om me heen) van games als Zelda of Mario (platforms). Dat heeft met het 'geweld' geen ene donder te maken, (het zijn ogenschijnlijk mierzoete spelletjes) maar uitsluitend en alleen met de enorm hoge frustratie - factor wanneer je keer op keer op keer dezelfde kl*tedoolhof door moet worstelen (waarbij je altijd twintig keer in dezelfde rotkuil valt) voor de duizendste poging die kl*rebaas te verslaan, terwijl je geen kans hebt eerst sterker ofzo te worden. Dat soort spellen speel ik dus gewoon niet meer. Doe mij maar een RPG-tje waarbij ELKE baas te verslaan is als je maar genoeg geduld hebt en zorgt dat je sterk genoeg bent.

Voor wie niet agressief is aangelegd, is het verschil tussen schieten op mensen, op monsters of op gekleurde balonnetjes min of meer hetzelfde. Het bloed / gegil zelf heeft dan niet zo heel veel andere uitwerking op je. Hooguit is de kans erg groot dat je er geen moer aanvindt, en je inderdaad liever op balonnetjes schiet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van RPG's kan ik ook aardig gefrustreerd raken hoor.
hoe dan ook het beste antwoord

Andere antwoorden (7)

Ligt eraan of je een beetje stabiel bent.
normale mensen met een normale realiteitszin zullen er geen last van hebben. het zijn de mensen met persoonlijkheidsstoornissen die daar last van krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
deze vraag komt vaak terug met allerlei andere voorbeelden ;
worden mensen agresief van films,muziek,boeken,tv , cartoons en ga maar door .....
nee , je bent gek of je bent het niet , de ene smoes is alleen beter als een andere ....je ziet vaak dat dit soort dingen vaak door advocaten wordt gebruikt om zo een lagere straf te krijgen voor waanzinigen ...
dat is gebeurt met GTA maar ook met muziek van Judas Priest !

Toegevoegd na 51 seconden:
(zie dat mijn profiel plaatje niet echt helpt ...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hierover bestaat in de (sociale) wetenschap al tijden een discussie. Er is dus geen eenduidig antwoord op te geven.

Een interessant stukje in het artikel 'Van kwaad tot erger. Wordt het geweld nu ook gedemocratiseerd?' van van den Brink en Schuyt gaat over computerspellen. Zij stellen in dit artikel dat door alle 'training' die kinderen tegenwoordig van jongs af aan krijgen in schieten d.m.v. vaak levensechte videospellen, ze vaker raak schieten als ze in 'het echte leven' gaan schieten. Door de computerspellen te spelen hebben ze hun oog-hand-coördinatie getraind die vereist is voor een dodelijk schot. Zij stellen dat computerspellen naast amusement dus ook negatieve bijkomende factoren hebben, en halen als voorbeeld aan de rampzalige schietpartijen op scholen/universiteiten in o.a. de VS.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk van wel aangezien veel geweldplegers zeggen geïnspireerd te zijn door games of zelfs door rockmuziek.
Er gaat een hoop geld om in de game industrie dus dat zal niet snel toegegeven worden. Het wordt tijd voor games waarbij het geweld wordt weggelaten. Er zijn zoveel leuke spelen zonder dat je iemand neerknalt. Sowieso vind ik het neerknallen van mensen in games niet respectvol tegenover allen die het leven lieten op die manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op allerlei manieren worden mensen beïnvloed door informatie van buitenaf. Dat kan door boeken, films, en ook door computergames.

Het gaat er dus niet om dat het computergames zijn, maar het gaat erom dat bij met name computergames de agressieve games populair zijn geworden. Een beetje kip/ei verhaal, want waarom zijn die games zo populair? Het kan goed dat de oorsprong ligt in tientallen jaren oude films waar 'license to kill' een uitgangspunt is, of in boeken waarin de fantasie geprikkeld werd door ongekende mogelijkheden of wreedheden.

Probleem is echter wel dat we nu zitten met een maatschappij waarin geweld veel vanzelfsprekender is dan 50 jaar geleden. Maar tegelijkertijd hebben we ook veel meer welvaart... en wie weet is de welvaart wel de grootste oorzaak van de toenemende agressie.
13 jaar geleden
Ik denk dat schieten, schieten op mensen, bloed en dit soort geweld als meer normaal wordt beschouwd. De meeste mensen (volwassenen) zullen er niet "postal" door worden, maar er is wel een groep die er agressief door wordt. En of het nou is omdat het dan verslavend werkt en iemand dan uuuuren achter elkaar speelt en dan agressief wordt naar degene die hem er vanaf wilt houden of dat iemand door zo'n spel op straat makkelijk iemand neersteekt is nog maar de vraag.

En hoe jonger, hoe ontvankelijker lijkt me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt aan je persoonlijkheid, intelligentie en opvoeding.
Als je er gevoelig voor bent (zoals sommige mensen gevoelig kunnen zijn voor verslavingen), zal je er eerder wat mee doen dan ieder ander.

Als je een beetje normaal bent opgevoed (wat de laatste jaren steeds meer zeldzamer lijkt te worden), zal je ook wel meekrijgen dat dit soort spellen geen realiteit zijn voor een kind.

Ook je eigen vermogen om in te denken en te realiseren dat het maar een spel is, zal meespelen. Ook de ontwikkeling van je frontale kwab zal meespelen.