Krijgt iedereen die te weinig bloedtoevoer in de hersenen heeft gehad vasculaire dementie?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Kun je uitleggen wat je bedoelt met "te weinig bloedtoevoer gehad " ?
Was dat een korte periode van b.v. flauwvallen of door een aandoening?

Antwoorden (1)

Je kunt van dit soort aandoeningen nooit aangeven, dat "iedereen" dat krijgt bij te weinig bloedtoevoer, maar duidelijk zal zijn, dat het risico zeer groot is.

Mensen met hart- en vaatziekten vertonen een versnelde achteruitgang van het denkvermogen naarmate ze ouder worden. Met name vaatvernauwingen leveren een groter risico. Dat blijkt uit twee onderzoeken van het Maastricht UMC+, gepubliceerd in de wetenschappelijke tijdschriften European Heart Journal en PLOS ONE.

https://www.skipr.nl/actueel/id31787-hart-en-vaatziekten-versnellen-achteruitgang-denkvermogen.html

Vernauwing van de bloedvaten berust op veranderingen van de wand van de vaten. Deze is opgebouwd uit vier lagen, en het is de binnenste wand die door deze veranderingen dikker wordt. In het dagelijkse spraakgebruik worden de veranderingen “aderverkalking” genoemd. Feitelijk een onjuiste benaming, omdat het gaat om slagaders en niet om aders. Daarnaast is er lang niet altijd sprake van kalkvorming. Factoren die de veranderingen bevorderen zijn vooral roken, hoge bloeddruk, een hoog gehalte aan cholesterol in het bloed en suikerziekte.

https://www.neurochirurgie-zwolle.nl/patienteninformatie/schedel-en-hersenen/carotisstenose/

https://www.me-gids.net/module-ME_CVS_docs-viewpub-tid-1-pid-1191.html