Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het roken van een filter schadelijker dan een "shagje"?

Ik heb mensen wel eens horen zeggen dat een filter schadelijker is om te roken dan een gerolde sigaret. Omdat ik zelf nogal een stevige stomer ben (van shag overigens) vroeg ik me af of het waar is. Zoja, hoe dat kan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Hangt er van af of je ook een deel van het filter mee rookt. Bij shag is dat niet zo. Wanneer je bijvoorbeeld Camel rookt, en je rookt lekker door tot alle tabak op is, rook je ook een deel van het filter, daar zitten erg veel giftige stoffen in (zie Wiki over peuk)

In het onderstaande stukje van Wiki staat dat een sigaret met een filter niet minder gezondheidsrisico's heeft.

"In Nederland sterven er jaarlijks ruim 20.000 mensen aan de gevolgen van roken. Bij het inhaleren van de rook komen namelijk meer dan 40 giftige tot zeer giftige stoffen vrij, waaronder het verslavende nicotine, het giftige koolmonoxide en teer in het lichaam van de roker of rookster. Het roken van sigaretten verhoogt de kans op tal van ziekten en aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten, kanker en parodontitis. Het al dan niet aanwezig zijn van een filter aan het mondstuk heeft geen effect op de gezondheidsrisico's, tenzij een psychologisch."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, het roken van en sigarettenfilter is ongezonder dan het roken van tabak.
Het is dan ook aan te raden je peuk te deponeren voordat het vuur het filter bereikt!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen het is niet schadelijker,alleen is het zo dat je
van filtersigaretten vaak meer ga roken.

Dat komt omdat veel filtersigaretten een geperforeerde
filter hebben.
Een geperforeerde filter is een filter waar voor het oog
onzichtbare gaatjes in zijn gebracht door de fabrikant.

De fabrikant doet dit om zo de smaak te kunnen beinvloeden ( lichter of wat pittige smaak )
Je trekt zo lucht mee ( door die gaatjes )
De lichte merken zijn heel erg geperforeerd, de meer
pittige merken wat minder.
En natuurlijk ook om de roker meer te laten roken, en zo
ook meer te verkopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij filter sigaretten blijft het teer meestal in het filter. Daardoor minder teer. Wat mij betreft zijn ze gewoon even schadelijk..
Nicotine is gewoon schadelijk voor gezondheid!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding