Door de aanmaak van de stresshormonen adrenaline en noradrenaline stijgen je hartslag en je bloeddruk en stagneert je spijsvertering. Hierdoor kan je lichaam alerter en sneller reageren. Het is een beschermingsmechanisme van je lichaam om met bedreigende situaties te kunnen omgaan. Er wordt cortisol geproduceerd en je bent nu in staat om te vechten of te vluchten.

Een langdurige toestand van stress zorgt ervoor dat je constant in die staat van alertheid bent. Alle andere processen in je lichaam worden vertraagd, om zo voorrang te geven aan vecht- of vluchtacties. Daardoor kun je last krijgen van onder andere slapeloosheid, allergieën, problemen met de spijsvertering, ademhaling en concentratie.
Amadea