Hallo, ik heb eindelijk mijn minimale gewicht bereikt na mijn eetstoornis maar me buik blijft maar groeien hoe kan dit?

Ik wil nog eem paar kilo aankomen zodat ik boven het minimum gewicht zit. Maar ik heb een hele dikke buik en me armen en benen en kont en borsten zijn nog heel dun en ee zit niks. Wanneer gaat dit terugkomen en me buik is al 82 cm. K zou graag ook weer dikkere armen en benen willen krijgen. En gaat me buik weg? X

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

De buik is nou eenmaal het eerste lichaamsdeel waarin wat je hebt gegeten wordt verwerkt. Jij bent een tijd veel te mager geweest, en daarom wordt er nu als eerste extra voorraad op die plek bewaard. Pas wanneer daar een goede buffer klaarligt is jouw lichaam er aan toe om ook op andere plekken uit te gaan dijen. Het is niet te zeggen hoe lang dat zal duren, en zal per persoon waarschijnlijk verschillend zijn.
Amadea
6 jaar geleden
Je schrijft '...eindelijk mijn minimale gewicht bereikt na mijn eetstoornis...'
Dat betekent dat jouw lichaam buiten de gevarenzône is , want 'minimale' gewicht is NIET 'ideale' gewicht. Dat is iets anders.
Wat je nu weegt zal het gewicht zijn dat je 'overleeft' zonder gevaar voor verdere schade aan je organen.

[In mijn link kun je het verhaal lezen van iemand die hier ook mee bezig was, goed geschreven. Dat blijkt als je onderaan de reacties van lotgenoten of ervaringsdeskundigen ook leest, zeer herkenbaar blijkt het.]

Vermoedelijk werkt het net zo als afvallen, maar dan andersom.
Weet je, Alis, alleen afvallen op bepaalde plaatsen kan niet, maar je buik is de plek waar je het laatste afvalt. Eerst de rest , armen benen borsten billen en als laatste die buik.

Jij wilt nog een paar kilo aankomen om boven je minimale gewicht te komen, prima, In je buik zit een hoeveelheid, een voorraad om in magere tijden te overleven, je zit op de goede weg.

"Maar ik heb een hele dikke buik en me armen en benen en kont en borsten zijn nog heel dun en er zit niks."

Je lichaam is nog verre van 'ideaal of perfect' en dat hoeft ook niet, maar je ziet zelf dat je nog wel wat dikkere armen en benen wilt krijgen. Nou daarvoor moet je gewoon doorgaan met waar je nu mee bezig bent, Het gaat goed! je hebt het Minimale Gewicht Bereikt!!

Trots op jezelf en Ga Door! Succes Alis!!

N.B. Om ook je spieren te laten groeien, kan je beter wat meer gaan bewegen of sporten. Teamsport of joggen of fietsen of wandelen bv. Kijk maar, je moet het wel leuk vinden om het langdurig vol te houden.
Op een sportschool onder begeleiding kan ook. Informeer bij je huisarts of bij de helpdesk van de zorgverzekering.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als aanvulling op de laatste alinea:
Vraag of je huisarts je naar een fysiotherapeut wil sturen. Daar krijg je deskundig advies voor je training en waarschijnlijk betaalt je verzekering de kosten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@henkaren Bedankt voor je aanvulling, dat is precies wat ik bedoelde.