Ik heb mijn middelvinger nagel gestoten tegen een kast. Toen klapte hij dubbel en München ik een bloeduitstorting ik het midden. Is dit heel erg ?

Toegevoegd na 1 minuut:
München = nu heb

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als het veel pijn doet kan de huisarts daar wel wat aan doen. Als er weinig pijn is, is er weinig aan de hand: Groeit vanzelf uit.

Antwoorden (2)

Het is maar wat jij erg vindt. Er zit kans in dat de nagel gaat afstoten, en dan duurt het meerdere weken voordat er weer een nieuwe nagel groeit. Maar het is zeker dat het gaat herstellen.
Amadea
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Dat afstoten lijkt me in dit geval wel mee te vallen, maar een blauwe nagel zal het wel een paar weken blijven. Gaat inderdaad wel weer over.
(+)
Het gaat om een "gewone" blauwe plek, ook wel hematoom genoemd.
Door het stoten is er een kneuzing van bloedvaatjes opgetreden, zodat bloed in het weefsel is gelekt. Je lichaam breekt dit weer keurig af en neemt het in zich op.
De blauwe plek zal van kleur gaan veranderen: het afgebroken hemoglobine wordt omgezet in bilirubine dat de plek (samen met de blauwe kleur) groenig of geel kleurt. Beetje als een toverbal :-)
Na een paar dagen, soms weken, is de plek genezen.
Dus: nee, het is totaal niet erg. Je zult wel vaker blauwe plekken hebben gehad, net als iedereen. Gaat vanzelf weer over: je lichaam weet wat het moet doen!