is het animale zenuwstelsel hetzelfde als het somatische?

Op internet vind ik verschillende termen. Je hebt zowel het animale en het autonome zenuwstelsel. Maar sommigen zeggen ook het somatische en het autonome zenuwstelsel. Kan ik stellen dat het animale en het somatische zenuwstelsel hetzelfde is?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

Nee.
Het animale zenuwstelsel is bij gewervelde dieren naast het autonome zenuwstelsel ontstaan. Het bestaat uit een
- CENTRAAL zenuwstelsel (hersenen en ruggenmerg) en een
- SOMATISCH zenuwstelsel dat tot het perifere zenuwstelsel behoort (de zenuwen van hoofd, romp en ledematen).
Het somatisch zenuwstelsel controleert de interacties met de buitenwereld. De sensorische neuronen brengen boodschappen aan vanuit de waarnemingsorganen (ogen, oren, neus, huid, enz.); de motorische neuronen activeren de skeletspieren (de spieren die met pezen aan de botten vastzitten): bijvoorbeeld de halsspier om je hoofd te draaien.
Bronnen:
SimonV