Hoe kom je van verlegenheid af?

Hoi,

Is er een manier om van verlegenheid af te komen of in ieder geval te verminderen?
Want bijvoorbeeld ik heb een grote "vrienden" waar we soms mee zwemmen etc. maar nooit durf ik zomaar wat los te gooien wel kleine dingetjes, maar niet echt verhalen. Ook bijvoorbeeld heb ik een meisje leren kennen en we hebben het echt heel gezellig op whatsapp maar in het echt zien we elkaar wel soms bij het zwemmen bijvoorbeeld maar heb ik nooit de ballen om wat tegen haar te zeggen behalve "Hoi". En ik wil wel gewoon contact in het echt met haar!

Kan dit tevens ook te maken hebben met onzekerheid?

Is er iemand die me kan helpen ermee?
Ter informatie ben 16 jaar!

Mvg.

Weet jij het antwoord?

/2500

Zoek naar iets gemeenschappelijks en bewaar gespreksstof voor als je met diegene in het echt praat dan via WhatsApp. Probeer vragen te stellen als "hoe is het?", "Wat heb je afgelopen weekend/vakantie gedaan" en daar zou je op kunnen anticiperen als in "Ooh leuk! Ik ben ... en ... heen geweest" etc zo creër je een sfeer. Uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan. Ik zou het gewoon een keer proberen, wat heb je te verliezen? Je kan altijd aangeven dat je het lastig vind om los te komen, in dit geval het meisje die je hebt leren kennen tijdens zwemmen bijvoorbeeld. Misschien dat zij een verhaal kan voortbrengen waarop jij antwoord geeft. Ik heb ook wel een periode gehad dat ik vooral kat uit de boom kijken deed en ik was onzeker... toen des tijd heeft samenwerking mij geholpen. Als in samenwerken in een groep of met z'n tweeën. (voor projecten op school.)Dan moet je wel overleggen en een gesprek beginnen want anders kom je nergens. Ik hoop dat hetgene wat ik hier heb gezegd logisch klinkt en je helpt.

Verlegenheid en onzekerheid horen vaak allebei ook wel een beetje bij de puberteit. Schrale troost misschien, maar je hebt dus grote kans dat het vanzelf minder gaat worden als je ouder wordt! Wat me opvalt: dit meisje zegt kennelijk ook niets tegen jou “in het echt”…. misschien durft zij ook niet? Een idee: jouw wens tot contact via whatsapp open en eerlijk aan haar voorleggen. Je hebt dan de mogelijkheid om tevoren goed te overdenken hoe je dit gaat schrijven aan haar. Je kunt de voor jou juiste woorden kiezen in alle rust (hoewel het natuurlijk ook best spannend is!) en dan kijken hoe ze reageert. Vaak is bij onzekerheid en verlegenheid het DOEN, hoe moeilijk / lastig ook, de oplossing om door ervaring wat zekerder van jezelf te worden. Succes!!

Wat kan helpen is een assertiviteitscurus te volgen Hiermee leer je om op een goede manier op te komen voor je zelf zonder een ander te kwetsen

Je kan hiertegen een cursus volgen, bijvoorbeeld bij de Vereniging van Verlegen Mensen. Om lid te worden van de vereniging moet je 18 jaar oud zijn, maar je kan wel meedoen met de cursus. Vanaf 28 september 2017 is er bijvoorbeeld een cursus van zes avonden -steeds op donderdagavond- in Leiden. Kijk op http://verlegenmensen.nl/jongeren-training-this-is-me-15-tm-18-jaar/ voor meer informatie.

Evenals van hoogtevrees en claustrofobie kom je van verlegenheid af door te oefenen. Dit wil niet zeggen dat je in het zwemgroepje nu ineens geforceerd opmerkingen moet gaan maken en ook niet ineens de Don juan tegen dat leuke meisje moet gaan uithangen. Dat is dan geforceerd, valt op en brengt je nog dieper het schaamrood op je kaken. Ga voor jezelf oefenen door in elke situatie die zich voordoet aan te grijpen als oefening. Een gewone opmerking tegen het meisje aan de kassa in de supermarkt. bij het rode stoplicht tegen een mede wachtende zeggen "Nou, het duurt wel heel lang hoor" . De postbode die een brief bezorgd. ga eens tijdens pauzes eens ergens anders staan dan waar je anders altijd staat. Verzin nieuwe plaatsen om heen te gaan en contacten te maken. Er zijn daaglijks duizenden mogelijkheden om te praten met vreemden en het makkelijke er van is dat als je afgaat, niemand van je groep bekenden er iets van weet. En je zult elke dag meer verbaast staan van hoe positief en normaal de mensen reageren op je. En elk succesje is een overwinning voor je en een stap in de goede richting.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100