Hoe kom je van verlegenheid af?

Hoi,

Is er een manier om van verlegenheid af te komen of in ieder geval te verminderen?
Want bijvoorbeeld ik heb een grote "vrienden" waar we soms mee zwemmen etc. maar nooit durf ik zomaar wat los te gooien wel kleine dingetjes, maar niet echt verhalen. Ook bijvoorbeeld heb ik een meisje leren kennen en we hebben het echt heel gezellig op whatsapp maar in het echt zien we elkaar wel soms bij het zwemmen bijvoorbeeld maar heb ik nooit de ballen om wat tegen haar te zeggen behalve "Hoi". En ik wil wel gewoon contact in het echt met haar!

Kan dit tevens ook te maken hebben met onzekerheid?

Is er iemand die me kan helpen ermee?
Ter informatie ben 16 jaar!

Mvg.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een complimentje breekt het ijs zeg wat zie je er leuk uit ! Of wat een gave ? Vaak krijg je dan een leuk gesprek. Gevoelens en emoties zijn besmettelijk. Ben jij vrolijk wordt de ander dat ook. Soms gewoon vrolijk doen dan wordt iedereen vrolijk humor breekt maakt ook de sfeer. Denk niet aan verlegenheid of aan wat zullen ze van me denken. Ze vinden je leuk anders zat je al niet in een leuke groep en dat meisje vind jou ook leuk anders zou ze niet met je appen dus zeg hoi ga eens naast haar zitten of staan. Vraag naar welke muziek ze luistert of ? En zeg O wat leuk of als je het echt niks vind O ik ken dat niet of ? Denk niet aan je eigen verlegenheid maar aan die van haar Help haar en je helpt je zelf.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Sommige mensen zijn nu eenmaal verlegen, sommigen minder. Je leeftijd past nu eenmaal bij verlegenheid, daar kom je nu niet zomaar vanaf. Echter, des te ouder je zult worden, des te minder je verlegenheid zal worden. Ik was verlegen op jouw leeftijd, dat nam naarmate ik ouder was af. Je gaat uiteindelijk met jezelf in beredenering over waarom je verlegen zou moeten zijn op bepaalde momenten. Het heeft te maken met durf, maar ook met ervaring en al helemaal met leeftijd. Er is ook een groot verschil tussen verlegenheid en onzekerheid; die twee liggen op jouw leeftijd vaak langs elkaar, maar op latere leeftijd zal verlegenheid grotendeels afnemen, en zou onzekerheid nog wel eens kunnen terugkomen. Dat je stil bent wanneer je omringd bent door mensen, dat kan in je karakter zitten, maar ook daar leer je prima mee leven. Voordelen hiervan is dat je je bewust kunt zijn van je omgeving, en dat je vooral bezig bent juist met die mensen om je heen. Dat wordt ook gewaardeerd, ook dat ga je merken als je wat ouder bent. Ik ben nu 27 en ik had dit op mijn 16e exact zoals jij schreef kunnen vragen op deze website. Ik kan echter nu prima een gesprekje aangaan met een meisje, omdat ik nu eenmaal op een leeftijd ben dat verlegenheid niet meer van toepassing is. Mijn advies is: blijf vooral proberen. De rede dat je dit vraagt is omdat je nieuwsgierig en leergierig bent in naar hoe het ook kan; minder verlegen zijn. Met die motivatie kom je er zeker, blijf oefenen en blijf proberen, stapje voor stapje zal het in de loop der jaren steeds beter en makkelijker worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Twee verschillende strategieën.
In de groep. Bedenk dat de meer uitbundige groepsleden hun publiek nodig hebben. Dus je hoeft jezelf niet te manifesteren. Ontspan lekker en geniet van die druktemakers. Een op een contact. Stel je eens voor dat de ander net zo verlegen is als jij. Of verlegener. Wat zou je dan doen om haar over die verlegenheid heen te helpen? Doe dat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oh ja, ik denk dat je in de groep geen last heb van verlegenheid maar "zelf"-bewustheid. Terwijl je in de groep bent sta je er tegelijkertijd af te vragen hoe je positie in de groep is. Je observeert als het ware jezelf in de groep. Ik wed dat je dan regelmatig suf piekert of je iets leuks kan bedenken om te zeggen.

Antwoorden (5)

Zoek naar iets gemeenschappelijks en bewaar gespreksstof voor als je met diegene in het echt praat dan via WhatsApp. Probeer vragen te stellen als "hoe is het?", "Wat heb je afgelopen weekend/vakantie gedaan" en daar zou je op kunnen anticiperen als in "Ooh leuk! Ik ben ... en ... heen geweest" etc zo creër je een sfeer. Uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan. Ik zou het gewoon een keer proberen, wat heb je te verliezen? Je kan altijd aangeven dat je het lastig vind om los te komen, in dit geval het meisje die je hebt leren kennen tijdens zwemmen bijvoorbeeld. Misschien dat zij een verhaal kan voortbrengen waarop jij antwoord geeft.

Ik heb ook wel een periode gehad dat ik vooral kat uit de boom kijken deed en ik was onzeker... toen des tijd heeft samenwerking mij geholpen. Als in samenwerken in een groep of met z'n tweeën. (voor projecten op school.)Dan moet je wel overleggen en een gesprek beginnen want anders kom je nergens. Ik hoop dat hetgene wat ik hier heb gezegd logisch klinkt en je helpt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt, dat met bewaar gespreksstof doe ik al soms ben ik thuis en dan heb ik ineens vragen dus schrijf ik ze op in mijn mobiel zodat ik ze niet vergeet ;). En met die groepjes voor projecten bijvoorbeeld ga ik proberen bedankt, kom dit jaar op nieuwe school dus is wel nuttig
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goed bezig! Zo vergeet je niet waar je over wilt praten. Een nieuwe school is wel spannend opzich.. als je (bijna) niemand kent zou je bijvoorbeeld zomaar naast iemand gaan zitten in de klas. Hij/zij zal vanzelf een gesprek gaan beginnen met jou of mede leerlingen en zo kan je zegmaar mee gaan praten. Ik denk trouwens niet alleen verlegenheid is wat je hebt maar ook zelfvertrouwen.
Verlegenheid en onzekerheid horen vaak allebei ook wel een beetje bij de puberteit. Schrale troost misschien, maar je hebt dus grote kans dat het vanzelf minder gaat worden als je ouder wordt!
Wat me opvalt: dit meisje zegt kennelijk ook niets tegen jou “in het echt”…. misschien durft zij ook niet?
Een idee: jouw wens tot contact via whatsapp open en eerlijk aan haar voorleggen. Je hebt dan de mogelijkheid om tevoren goed te overdenken hoe je dit gaat schrijven aan haar. Je kunt de voor jou juiste woorden kiezen in alle rust (hoewel het natuurlijk ook best spannend is!) en dan kijken hoe ze reageert.
Vaak is bij onzekerheid en verlegenheid het DOEN, hoe moeilijk / lastig ook, de oplossing om door ervaring wat zekerder van jezelf te worden.
Succes!!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Plus!
Wat kan helpen is een assertiviteitscurus te volgen
Hiermee leer je om op een goede manier op te komen voor je zelf zonder een ander te kwetsen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je kan hiertegen een cursus volgen, bijvoorbeeld bij de Vereniging van Verlegen Mensen.

Om lid te worden van de vereniging moet je 18 jaar oud zijn, maar je kan wel meedoen met de cursus.

Vanaf 28 september 2017 is er bijvoorbeeld een cursus van zes avonden -steeds op donderdagavond- in Leiden. Kijk op http://verlegenmensen.nl/jongeren-training-this-is-me-15-tm-18-jaar/ voor meer informatie.
Antoni
6 jaar geleden
Evenals van hoogtevrees en claustrofobie kom je van verlegenheid af door te oefenen. Dit wil niet zeggen dat je in het zwemgroepje nu ineens geforceerd opmerkingen moet gaan maken en ook niet ineens de Don juan
tegen dat leuke meisje moet gaan uithangen. Dat is dan geforceerd, valt op en brengt je nog dieper het schaamrood op je kaken.

Ga voor jezelf oefenen door in elke situatie die zich voordoet aan te grijpen als oefening. Een gewone opmerking tegen het meisje aan de kassa in de supermarkt.
bij het rode stoplicht tegen een mede wachtende zeggen "Nou, het duurt wel heel lang hoor" . De postbode die een brief bezorgd. ga eens tijdens pauzes eens ergens anders staan dan waar je anders altijd staat. Verzin nieuwe plaatsen om heen te gaan en contacten te maken. Er zijn daaglijks duizenden mogelijkheden om te praten met vreemden en het makkelijke er van is dat als je afgaat, niemand van je groep bekenden er iets van weet. En je zult elke dag meer verbaast staan van hoe positief en normaal de mensen reageren op je. En elk succesje is een overwinning voor je en een stap in de goede richting.