Ik heb spiertrekkingen van kleine spiertjes in mijn benen en voel me er niet prettig bij. Heb het gevoel dat ik een ziekte heb. Kan iemand helpen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De kans dat dat een symptoom van een magnesium tekort is, is vele malen groter dan de kans dat het een ernstige ziekte is. Gezonder eten en leven en/of anders af en toe een magnesium(citraat) supplement kan dan helpen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oké, ik zal er op letten.
Bedankt!
Ritsuka
6 jaar geleden
Je kunt altijd even bellen met de huisarts als je bezorgt bent. Dan hoor je wel of het nodig is om langs te komen. Bloed prikken kan eventueel ook.
Antoni
6 jaar geleden
Hiervoor kan je het beste terecht bij je huisarts. Maak dus met hem of haar een afspraak. Hij of zij kan je onzekerheid wegnemen en je op een professionele manier adviezen geven om het probleem op te lossen. Het is overigens onverstandig en mogelijk gevaarlijk om zonder overleg met een huisarts zo maar medicijnen of supplementen te gaan gebruiken als er geen medisch probleem of niet een tekort aan bepaalde elementen is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een standaard test zal een magnesium tekort vaak niet opmerken, een hint daarover wordt in deze bron gegeven, die over magnesium en b6 bij een heftige vorm van stuiptrekkingen gaat.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15466962 Magnesium(citraat) is niet gevaarlijk, ook tijdelijk zeer hoge doseringen zijn dat niet.
Een bezoek aan de huisarts kan, maar een middel als oxazepam heeft heel veel nadelen. Stres verergert trouwens een magnesium tekort.

Antwoorden (1)

Spiertrekkingen (fasciculaties) kunnnen heel vervelend zijn. Vrijwel iedereen heeft weleens te maken gehad met een onschuldige fasciculatie, bijvoorbeeld bij het oog. Ze kunnen ook optreden over het hele lichaam, vaak sterk voelbaar in de arm- en beenspieren. Dat geeft al snel het gevoel dat er iets ernstigs aan de hand is.

Gelukkig is dat zelden het geval. De grootste veroorzakers zijn stress en angst, waardoor de spiertrekkingen zichzelf in stand houden. Andere veel voorkomende oorzaken zijn vermoeidheid (algeheel of van de betrokken spieren), cafeïne, andere stimulerende middelen en roken.

Als je er erg of langdurig last van hebt, is een bezoek aan de huisarts aan te raden. Deze kan je bloed laten onderzoeken op mogelijke tekorten van voedingsstoffen en met je praten over mogelijke stressfactoren. Ook kan de arts doorvragen om te kijken of er mogelijk aanwijzingen zijn voor iets ernstigers en je eventueeel doorverwijzen naar een neuroloog.

Voor spiertrekkingen zelf bestaan geen geneesmiddel. Patiënten hebben vaak het meeste baat bij manieren om de stress te verminderen, zoals aanpassingen in hun leven, ontspanningsoefeningen en kalmerende middelen zoals oxazepam. Ook kunnen voedingssupplementen helpen, voor zover tekorten door de arts zijn vastgesteld.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
+
Reddie
6 jaar geleden
Je antwoord is niet onjuist, maar wel erg zwaar aangezet.
Die spiertrekkinkjes zijn niet schadelijk en hebben niets te betekenen.
Noch stress, noch voeding hoeven er niets mee te maken te hebben.
Cryofiel
6 jaar geleden
Ik vind de tip om eerst te kijken óf er tekorten zijn, heel waardevol. Mijn partner bleek enkele tekorten te hebben; die vult dus aan. Ik blijk geen tekorten te hebben. Ik vul dus niet aan. Het aanvullen van een niet-bestaand tekort kan namelijk schadelijk zijn voor de gezondheid.