Wat is dit op mijn tandvlees onder de kies?

Hallo allemaal,

Ik heb een verdikking met een wit geel achtig vlekje zie foto
Dit bultje is gevoelig bij aanraking ook de bovenliggende kies is erg pijnlijk wat kan dit zijn ik ben zelf bang voor wortelkanaalbehandeling
Wie kan mij helpen of gerust stellen

Weet jij het antwoord?

/2500

Het lijkt erop dat er boven de kies een ontsteking zit die via het tandvlees naar buiten komt. Dat is op zich een goede zaak, want zo kan de druk weg en dat scheelt heel veel pijn. Om de plaats van de ontsteking te kunnen bepalen is een röntgenfoto nodig. Een bezoek aan de tandarts is aan te raden. Een voor de hand liggende reden is een ontsteking van de zenuw in de kies. Zo'n ontsteking ontstaat vaak pas als de zenuw dood is. De pijn die je voelt is dan de druk van de ontsteking op het omliggende weefsel, niet die van de zenuw. Behandeling is sterk aan te raden om te voorkomen dat de ontsteking zich kan uitbreiden. Een wortelkanaalbehandeling klinkt heel eng, maar is de praktijk vaak pijnloos en zelfs zonder verdoving uit te voeren. Er wordt dan een gaatje door de kies heen geboord om de holte boven de kies schoon te spoelen en de ontsmetten. Vervolgens wordt de kies tijdelijk gevuld. Na een aantal dagen wordt de tijdelijke vulling verwijderd, die holte opnieuw gereinigd en de kies definitief afgevuld.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100