Wat is dit op mijn tandvlees onder de kies?

Hallo allemaal,

Ik heb een verdikking met een wit geel achtig vlekje zie foto
Dit bultje is gevoelig bij aanraking ook de bovenliggende kies is erg pijnlijk wat kan dit zijn ik ben zelf bang voor wortelkanaalbehandeling
Wie kan mij helpen of gerust stellen

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.4K
jc54
6 jaar geleden
Ik kan je niet helpen of geruststellen, maar wel adviseren zo snel mogelijk naar de tandarts te gaan.
Trouwens, wel knap dat je zo die foto hebt kunnen maken. (Of had je daar hulp bij?).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb de foto zelf kunnen maken gewoon via mijn telefoon mijn tandarst is 2 weken weg en ik heb geen zin om bij een andere gelijk contant te betalen...
Ritsuka
6 jaar geleden
Kan er een andere kies onder zitten?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit lijkt me sterk dat er een kies onder zit

Antwoorden (1)

Het lijkt erop dat er boven de kies een ontsteking zit die via het tandvlees naar buiten komt. Dat is op zich een goede zaak, want zo kan de druk weg en dat scheelt heel veel pijn. Om de plaats van de ontsteking te kunnen bepalen is een röntgenfoto nodig. Een bezoek aan de tandarts is aan te raden.

Een voor de hand liggende reden is een ontsteking van de zenuw in de kies. Zo'n ontsteking ontstaat vaak pas als de zenuw dood is. De pijn die je voelt is dan de druk van de ontsteking op het omliggende weefsel, niet die van de zenuw. Behandeling is sterk aan te raden om te voorkomen dat de ontsteking zich kan uitbreiden.

Een wortelkanaalbehandeling klinkt heel eng, maar is de praktijk vaak pijnloos en zelfs zonder verdoving uit te voeren. Er wordt dan een gaatje door de kies heen geboord om de holte boven de kies schoon te spoelen en de ontsmetten. Vervolgens wordt de kies tijdelijk gevuld. Na een aantal dagen wordt de tijdelijke vulling verwijderd, die holte opnieuw gereinigd en de kies definitief afgevuld.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Dit klinkt plausibeler dan een aft. Plus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankje goede uitleg zal toch maar eens deze week nog naar een tandarst gaan maar het is geen afte dan?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nu heb ik wel het idee dat het wit geel achtig vlekje aan het wegtrekken is en ook de verdikking nog wel gevoelig ook aan de andere kant van de tand is het tandvlees wat dikker
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een aft is een lokaal open zweertje, dus meer een kuiltje. Een verdikking is niet typisch voor een aft. Ook pijn in de kies past niet bij een aft. Daarom denk ik aan een fistel als gevolg van de ontsteking. Ik advies naar een tandarts te gaan om het te laten bekijken.
SimonV
6 jaar geleden
Een verdikking is niet typisch, maar een zwelling kan wel voorkomen. http://nl.wikihow.com/Gezwollen-tandvlees-verminderen