hoe hoog mag je bloeddruk zijn ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.2K
erotisi
6 jaar geleden
totaal 200 en een beetje hoger indien je leeftijd hoger wordt. Met een onderwaarde van hoger dan 60 en een bovenwaarde van niet hoger dan 140
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit zijn richtwaarden. Bij afwijkende waarden zou ik overleggen met een huisarts, want alleen een bloeddruk zegt weinig. De huisarts kijkt ook naar leeftijd, algemene gezondheid, andere klachten of symptomen. En ook of waar en wanneer de bloeddruk gemeten is. Er is altijd het beroemde witte jassen effect. Dus als je zorgen maakt over je bloeddruk meet je de bloeddruk en door de stress van het met meten schiet de bloeddruk omhoog. Soms is een hoge bloeddruk goed te verklaren door stress.

Antwoorden (3)

140/80 dacht ik en boven de 60jr 150/80
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voor volwassenen:

Minder dan RR 90/60 mm Hg: lage bloeddruk / hypotensie
Rond de RR 120/80 mm Hg: optimale bloeddruk
Minder dan RR 140/90 mm Hg: normale bloeddruk
Meer dan RR 160/90 mm Hg: hypertensie/ hoge bloeddruk
Voor kinderen:
Rond de RR 80/45 mm Hg: normale bloeddruk
fremar
6 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
Een link er bij maakt het antwoord perfect. Wel alvast een +
Inekez1
6 jaar geleden
Ik vind het geen perfect antwoord. De vraag was: hoe hoog mag het zijn? Dus: wat is het maximum. Meer dan 160/90 is blijkbaar 'hoog' maar dat geeft geen antwoord op de vraag wanneer het 'te hoog' is. Ook is niet duidelijk of bovenstaande waarden gelden als momentopname, als gemiddelde over een langere tijd, in rust of bij inspanning etc. De - was niet van mij, maar ik vind het tot nu toe een erg onvolledig / onduidelijk antwoord.
Thecis
6 jaar geleden
@Inekez1
Het probleem is dat je geen maximum kan stellen. Ik heb mensen gezien met een bovendruk van 200 mm Hg die nog goed gingen terwijl bij andere mensen bij 180 mm Hg aderen het serieus af lieten weten. Dus de maximale druk verschilt significant van persoon tot persoon. Daarom kan je dus alleen de gewone waarden weetgeven. Vandaar mijn + van dit antwoord. Wellicht had Fremar dit er ook bij moeten zetten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Thecis: een bovendruk van 180 of hoger (zeker als er klachten bijkomen) noemen we een maligne hypertensie; dat is een indicatie om per ambulance met alle toeters en bellen naar de cardioloog of internist te gaan.
Thecis
6 jaar geleden
@flipjeboot
Het was bedoeld ter onderschrijving dat het voor iedereen anders is. En deze situaties heb ik in het ziekenhuis gezien. Echter is de definitie van maligne hypertensie komen te vervallen. Hypertensieve crisis: verhoging bloeddruk (meestal >120-130 mmHg diastolisch en > 200-220 mmHg systolisch), die kan worden gecompliceerd door acute orgaanschade.
http://icv-erasmusmc.nl/protocol/hypertensie/ Maar laten we eerlijk zijn, iemand met een bovendruk boven de 180 mm Hg, daar moet je je (ernstig) zorgen over maken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je hebt gelijk dat de term maligne hypertensie vervallen is, maar (in ieder geval in huisartsenland) wordt de term nog veelvuldig gebruikt, vandaar de vergissing. Met maligne hypertensie en hypertensive crisis wordt grofweg hetzelfde bedoelt. Dat je in een ziekenhuis mensen met zo'n hoge bloeddruk tegenkomt geloof ik zo, maar daar moet je je inderdaad zorgen over maken. Overigens kloppen de waardes in het antwoord ook niet helemaal.
Daar is niet een standaard antwoord op te geven. Je bloeddruk is een waarde die onder invloed van vele factoren, met name fysieke of geestelijke stress, tijdelijk fors hoog kan en mag worden.
Ik heb een keer iemand naar het ziekenhuis gestuurd met een bovendruk van 300mmHg (hoger meet mijn meter niet.) Uit al het onderzoek kwam niets, werd geduid als passend bij haar angststoornis en later is de bloeddruk uit zichzelf genormaliseerd.

Maar goed dat zijn tijdelijke situaties, als de bloeddruk lange tijd te hoog blijft dan kan het natuurlijk wel tot problemen leiden.

De maximale (niet-tijdelijke) waardes die we hebben afgesproken zijn:
Voor mensen jonger dan 80 jaar:
-Bij normale meting: 140 mmHg
-bij 30 minuten meting: 135 mmHg
-bij thuismeting: 130 mmHg

Voor gezonde 80+ers: 160 mmHg
Voor 80+ers met relevante andere ziekten of risicofactoren gelijk aan mensen jonger dan 80 jaar.

Voor kinderen verschillen de waardes per leeftijd.
Dat 120/80 mmHg ideaal zou zijn is onzin. Er bestaat geen echte ondergrens voor de bloeddruk; dat is meer afhankelijk van de aanwezigheid van klachten.

Bij de beoordeling van een bloeddruk wordt alleen gekeken naar de bovendruk. Alleen als de onderdruk boven 110 mmHg uitkomt is die te hoog, onafhankelijk van de situatie.