is er een site waarop je medicijnen kunt bestellen of zijn ze alleen op recept?

sommige medicijnen zijn hier alleen op recept, toch zijn er sites die beweren ook deze zo te verkopen. Weet iemand meer over sites waarop medicijnen op recept worden verkocht?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Veel zorgverzekeraars hebben inmiddels een internetapotheek waar je medicijnen op recept kunt bestellen.

Daarnaast heb je bijvoorbeeld www.dokteronline.com waar medicijnen verstrekt worden voor “aan schaamte gerelateerde” klachten.
Internetapotheken die medicijnen zonder recept verstrekken waar in Nederland wel officieel een recept voor nodig is, zijn illegaal.
Dan loop je onder meer deze risico’s:
· Er is geen direct contact met een arts of apotheker. Het kan twijfelachtig zijn of het gekozen medicijn geschikt is in uw geval. Vaak kunt u ook geen vragen stellen over mogelijke bijwerkingen of wisselwerkingen.
· Er is geen garantie dat het medicijn voldoet aan de normen voor kwaliteit, veiligheid en werkzaamheid, ook al wordt op de website beweerd dat dit wél het geval is.
· De aanbieder achter de website kan zich in één land bevinden, terwijl het medicijn zelf uit een ander land komt. Etiketten of bijsluiters – als die er zijn - kunnen geschreven zijn in een taal die u niet machtig bent. Dus het is niet zeker of u ontvangt wat u besteld hebt, hoe het gebruikt moet worden, wat de bijwerkingen zijn, en wat de wisselwerkingen zijn met andere medicijnen of met bepaalde voedingsmiddelen.
· De kans bestaat dat het medicijn – onder een andere naam - hetzelfde werkzame bestanddeel bevat als een medicijn dat u al gebruikt. Zo kunt u ongemerkt een overdosis nemen.
· Een medicijn uit een ander land kan een naam hebben die lijkt op een naam die u kent. Maar kan een heel ander werkzaam bestanddeel bevatten. Doordat geneesmiddelnamen op elkaar lijken, komt verwisseling voor.
· De advertentie op de website is waarschijnlijk niet officieel gecontroleerd. Fantastische beloften over wonderbaarlijke werkingen zijn misschien totaal niet waar. Denk aan aanprijzingen zoals: ‘wetenschappelijke doorbraak`, ‘geen enkel risico`, ‘het product geneest verschillende aandoeningen, van kanker tot gewichtsproblemen`, of beweringen van een zogenaamd bekende autoriteit.
· Het aangeboden medicijn kan een vervalsing zijn, met een echt uitziende verpakking maar zonder werkzaam bestanddeel.
· Het medicijn kan bedorven aankomen door verkeerde opslag of vertragingen bij het vervoer. Of helemaal niet aankomen.
· Bij problemen kan het heel moeilijk zijn om verhaal te halen.
SimonV