zit een teen of vingernagel vast aan de huid, of ligt die er bovenop?

Toegevoegd na 17 minuten:
en hoe groeit deze dan: van onderop, van achteren (wordt langer) of beide?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

De onderste laag van een nagel zit bevestigd aan de huid.

Je nagels zijn opgebouwd uit drie laagjes, namelijk:
De hoornlaag – dit is het bovenste laagje van de nagel, deze voorkomt dat je nagel uitdroogt.
De keratinelaag – dit is de middelste laag, dit is een sponsachtige laag die vocht en vet vasthoudt en ook de voedingsstoffen die worden aangeleverd.
De epitheellaag – dit is de onderste laag, deze laag is bevestigd aan de huid onder je nagel.

Toegevoegd na 55 minuten:
De nagel wordt langer. Nagels bestaan net als onze haren uit oude dode cellen. Omdat er aan de basis van de nagel wel jonge cellen zitten die zich als maar vermenigvuldigen kan een nagel groeien. De jonge nagelcellen maken keratine, een stofje dat in de cel wordt opgeslagen. Hoe meer keratine in de cel, hoe luier de cel wordt totdat hij helemaal niets meer doet en afsterft. Een nieuwe jonge cel duwt dan de oude dode cel omhoog totdat deze jonge cel ook afsterft en omhoog wordt geduwd door weer een nieuwe cel. Op deze manier groeit je nagel langzaam naar boven in je nagelbed .
Een vingernagel groeit ongeveer 2-3 mm in een maand, dit is 3 keer zo snel als je teennagels. Ook groeien je nagels in de zomer sneller dan in de winter.
SimonV