Hoe kan ik mezelf aanleren langzamer te praten?

Ik praat te snel, en weet dat ook van mezelf, maar als ik praat denk ik er niet aan dat ik langzamer moet praten. Daar denk ik pas achteraf aan. En als ik er tijdens het praten wel aan denk en het probeer, vind ik het heel dom klinken..

Ook moet ik vaak dingen herhalen omdat mensen me niet volgen of gewoon geen zin hebben om goed op te letten. Normaal praat ik niet zo veel, laatste tijd wel. Maar laatste tijd ben ik ook vrolijker, misschien ligt het daar aan.

Maar.. ik zou dus graag langzamer willen praten zonder naar een logopedist te gaan..?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb ik ook!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Matthijs van Nieuwkerk ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, WJHM5600, daar moest ik ook al aan denken. Die man praat sneller dan ik denken kan... ;-)

Antwoorden (6)

Ik heb het zelfde probleem al 48 jaar, en sinds kort ben ik bij Elephant in Amersfoort beland. Kost wat, maar ik heb wel veel progressie geboekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag mensen in je buurt je er iedere keer attent op te maken. Na een tijdje vindt je het zo vervelend dat iedereen je constant onderbreekt om je erop te wijzen dat je er automatisch iets zal aan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of wat dacht je van dat je de mensen vooraf vertelt goed op te letten om dat je nog al snel praat
ik stoter al 43 jaar en zeg overal eerst dat ik stoter
klikt raar maar ik weet wel dat ze gewarschuwt zijn
groetjes en sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer woordjes voor woordjes te praten. Maar korte zinnen. en blijf kalm, en doe geen haast. Blijf rustig praten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga eens voor jezelf oefenen met een metronoom of een sporthorloge. Zo'n apparaat geeft een aantal tikken of piepen per minuut. Je kunt hem instellen op bijvoorbeeld 60 tikken per minuut, dus 1 per seconde. Zie de onderste bron voor een online metronoom (klik op style classic en daarna op het bolletje bij het cijfer voor een regelmatige tik).

Hierbij een stappenplan:
1 kies een niet al te moeilijke tekst uit, bijvoorbeeld een gedicht, lees het stil door;
2 stel je metronoom in op 100 slagen per seconde;
3 lees de tekst hardop voor, elke metronoomslag 1 lettergreep. Bij komma's en punten wacht je een slag. Dat geeft de rust in de tekst;
4 Dit is belachelijk langzaam! Voer stapsgewijs het tempo op tot 190 of 200, net wat je fijn vindt en wat goed klinkt bij jouw stem;
5 Neem het op, luister het na en leer van je fouten.

De normale spreeksnelheid ligt rond de 190 lettergrepen per minuut.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik kletste vroeger ook 3 kwartier in 5 minuten. Ik moest te vaak herhalen wat ik gezegd had en dat vergde zoveel van me dat ik vanzelf langzamer ging praten.