Wat betekent het als je hersendood bent?

En waarom is een kans op herstel nihil?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K
Rieneke1
6 jaar geleden
De kans op herstel is meestal nihil als je dood bent. Hersendood is gewoon dood, alleen machines houden je organen nog bruikbaar.

Het beste antwoord

Volgens wikipedia:
"Onder hersendood wordt verstaan het volledig en onherstelbaar verlies van de functies van de hersenen, inclusief de hersenstam en het verlengde merg.[1] De persoon kan niet meer zelfstandig ademhalen en het lichaam kan de bloeddruk en lichaamstemperatuur niet meer regelen (wel kan bij beademing het hart blijven kloppen, zie hartprikkel. Ook kunnen via het ruggenmerg verlopende reflexen nog aanwezig zijn)."
Met andere woorden, hersendood betekent per definitie dat herstel onmogelijk is, in feite dat je hersenen total-loss zijn.
tinus1969
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hersendood betekent OOK dat je niet meer geschikt bent als orgaandonor , tenzij je op tijd aan een beademingsapparaat gekoppeld bent. Hierdoor blijft het hart nog wel kloppen. Er stroomt bloed door het lichaam en het lichaam blijft warm.

Iemand die hersendood is is echt dood, onomkeerbaar.

[Coma: in coma betekent dat je niet geschikt bent voor orgaandonatie, omdat je niet dood bent. De organen zijn uitermate geschikt voor donatie maar je bent niet overleden, je haalt zelfstandig adem, leeft, je bent in coma. Iemand die ernstig ziek is, wordt in coma gehouden om het lichaam meer kans te geven op herstel.]

Onder hersendood wordt verstaan het volledig en onherstelbaar verlies van de functies van de hersenen, inclusief de hersenstam en het verlengde merg. De persoon kan niet meer zelfstandig ademhalen en het lichaam kan de bloeddruk en lichaamstemperatuur niet meer regelen. ...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hersendood

Dit is dus anders dan bij coma.

https://www.transplantatiestichting.nl/medische-procedure/donatieprocedure/orgaandonatie/als-de-donor-hersendood

Verschil coma en hersendood: Er zijn redenen om iemand die hersendood is nog in leven te houden
1 transplantatie orgaandonatie -op eigen verzoek of vd familie
2 bij zwangerschap -tot de bevalling van een gezonde baby
3 Iemand wordt in coma gehouden, is in hele diepe slaap, om de hersenen rust te geven en kans op herstel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat is het verschil tussen hersendood en coma? Bij hersendood is er geen elektrische activiteit meer in de hersenen. En die kan ook niet meer terugkomen. Bij coma is er nog wel elektrische activiteit in de hersenen. Dat betekent dat de hersenen nog werken. De verschillen tussen coma en hersendood kunnen klein zijn. Maar het hersendoodprotocol zorgt er juist voor dat hersendood zonder twijfel kan worden vastgesteld. https://www.transplantatiestichting.nl/medische-procedure/donatieprocedure/orgaandonatie/als-de-donor-hersendood .