Waarom zijn littekens bij donkere mensen vaak erger/dikker dan bij blanke mensen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Dit komt door de pigment ophoping als de wond aan het helen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heeft dat meer met erfelijke aanleg te maken dan met de kleur zelf. Een dikker litteken is vaak een hypertrofisch litteken: rood, verdikt, en vaak breder dan de oorspronkelijke wond. Dit heeft te maken met de collageenopbouw: een litteken van de huid bestaat voor het grootste gedeelte uit collageen, en bepaald type bindweefsel. De aanleg tot het vormen van dikke of lelijke littekens is genetisch bepaald, en kan erfelijk zijn. Bij mensen met een donkere huidskleur zie je deze aanleg veel vaker, maar ook bij mensen die zelf geen donkere huidskleur hebben, maar van wie voorouders een donkere huidskleur hadden.

Een dik (hypertrofisch) litteken ontstaat eigenlijk als je huid het probleem "te goed" wil oplossen. Je huid maakt littekenweefsel aan, wat ook moet, maar schiet daarin door. Daar kun je dus een aanleg voor hebben, en donkere mensen hebben die aanleg schijnbaar vaker geërfd. Dat heeft voor zover ik weet meer te maken met de opbouw van het collageen dan met het pigment van de huid: donkere mensen zijn gemiddeld gezien ook wat leniger dan blanke mensen, en ook dát heeft te maken met het collageen, waaruit de banden en kapsels rondom de gewrichten deels zijn opgebouwd.