klopt het dat je overdag krimpt omdat je kraakbeen in elkaar zakt en snachts weer word aangemaakt?

de biologie leraar zei dat je overdag doordat je loopt krimpt omdat alle botten dan op het kraakbeen drukken en dus inelkaar zakt en sncahts het weer uitelkaar gaat is dit waar? en hoe kan je het groeien snachts dan voorkomen? ps ik ben 15 en 182,6 lang

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
Erna55
6 jaar geleden
Dat kan niet.
Ritsuka
6 jaar geleden
Hoezo voorkomen?

Antwoorden (1)

Dat klopt inderdaad, al zou ik het eerder 'in elkaar gedrukt' noemen dan 'in elkaar zakt.' 's Nachts wordt het kraakbeen niet opnieuw aangemaakt, maar het zet weer uit doordat de druk van het lichaamsgewicht er niet meer op drukt.
Het verschil is al snel een paar centimeter; je kan het voor jezelf natuurlijk makkelijk nameten.

Dat uitzetten kan je niet voorkomen, tenzij je in staande positie zou kunnen slapen...