Maken mijn stiefkinderen me ziek?

Elke maand als mijn stiefkinderen zijn geweest, word ik ziek. Meestal is het een luchtweginfectie: soms lijkt het op bronchitis, soms op griep etc. Maar ik heb ook al 2x luizen van ze gehad. Thuis ben ik het meest close met ze. De jongens leven in verschrikkelijk onhygiënische omstandigheden en hebben ook nauwelijks besef van hygiene (douchen bijv. wanneer ze willen, 1x per 2 weken ofzo). Helaas is het bijna onmogelijk om hier wat aan te doen. Verder heb ik geen goede weerstand door stress en vitaminegebrek. Maar ik ben de enige hier die steeds ziek van ze wordt; alle anderen om hun heen hebben nergens last van. Wel laat hun pa, mijn man, alles toe zodat ons huis het hele weekend een vieze bende is, er met bestek gezwaaid wordt, aan billen gekrabd en lekker rond geniesd. Is het mogelijk dat die arme kids inmiddels door hun vieze huis en opvoeding chronische luchtweginfecties hebben opgelopen? En dat ik daar dan weer ziek van word door mijn gebrek aan weerstand? En als dat zo is, kan ik me goed voorstellen dat ik bij de kids ook op andere symptomen moet letten als gevolg van gebrekkige hygiene. Voetschimmel bijvoorbeeld, vlooienbeten, maar wat voor risico's lopen ze nog meer? Waar moet ik op letten als ik ze zie? Ik probeer ze wel wat op te voeden maar we zien ze zo weinig. En wat kan ik, behalve zelf goed schoonmaken, nog meer doen ter preventie? Ik wil niet afstand hoeven nemen voor mijn gezondheid..

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat zou kunnen dat je ziek wordt. Maar kinderen horen niet in zulke slechte omstandigheden op te groeien. Dus wellicht eens contact opnemen met de Raad vd Kinderbescherming.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Veel ouders hebben daar last van als hun kleine kinderen voor het eerst naar het kinderdagverblijf gaan.
Meestal wordt dat redelijk snel minder. Door je lage weerstand, krijg je alles wat ze meenemen. Zonder je stiefkinderen zou je waarschijnlijk minder vaak ziek zijn, maar ook dan zou je af en toe ziek worden, via je man of gewoon tijdens boodschappen doen e.d. Je zou kunnen beginnen met instellen dat ze eerst onder de douche gaan bij binnenkomst. Kleding in de was en schone aan. Al geef je er een beloning voor, bijvoorbeeld een ijsje tijdens het douchen, of een leuke film erna.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel voor de tip om ze direct te laten douchen. Dan ga ik ze wel uitleggen waarom, zodat ze zich niet naar voelen erover en dat ze beseffen dat we ze niks kwalijk nemen. We kunnen helaas niet zomaar de kinderbescherming bellen, omdat de kinderrechter heeft besloten dat ze niet bij hun papa mogen wonen en dan komen ze dus onder toezicht te staan. Liever houden we de situatie in elk geval zo stabiel en vertrouwd mogelijk, ze hebben al veel stress. Een ijsje tijdens het douchen, goeie! Daar worden ze vast heel blij van :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, dan komen ze onder toezicht te staan, zodat er wat aan de thuissituatie gedaan kan worden. Deze kinderen worden verwaarloosd, dit is kindermishandeling.

Antwoorden (1)

Nee, je geeft zelf al aan dat je geen goede weerstand hebt door stress en vitaminegebrek. Het ligt dus aan jezelf.
Van niet douchen krijg je geen luchtweginfectie, voetschimmel of vlooienbeten.
Van wel douchen gaan luizen, voetschimmel en vlooienbeten niet weg.
Reddie