Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het mogelijk om als 87 jarige nog steeds je eigen haarkleur te hebben?

...En niet grijs te zijn? Zijn daar onderzoeken naar gedaan? En zijn er wetenschappelijke verklaringen voor?

Vorige week ontmoette ik een Spaanse dame met donkere krullen, die zei dat ze nog nooit haar haar had laten verven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Over onderzoeken weet ik niets, maar dat het echt voorkomt weet ik wel... mijn benedenbuurvrouw van dik in de zeventig heeft ook nog zwart haar...en mijn eigen moeder van 85 heeft nog dezelfde kleur als vroeger middelblond...zij is ook nooit grijs geworden...

Het hangt er van af hoe lang je voldoende melanine blijft produceren om je haar van pigment te voorzien...Bij de een stopt dat veel sneller dan bij de ander...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja dat kan.

Je ziet het al in de reacties:
Het zit in je genen.
Naarmate men ouder wordt, treedt een natuurlijke kleurverandering op; het haar wordt eerst grijs, dan wit.
Vaak zet dit proces in rond het veertigste levensjaar, maar het kan ook in de tienerjaren of zelfs al eerder optreden. Dit schijnt nagenoeg geheel te wijten te zijn aan genetische oorzaken. Soms wordt iemand zelfs met grijs haar geboren; ook dit is een kwestie van aanleg.

Voor deze vergrijzing schijnen twee genen verantwoordelijk te zijn. De stamcellen aan de basis van de haarzakjes produceren melanocyten: dat zijn de cellen die het pigment in het haar en de huid maken en opslaan. Het afsterven van melanocyt-stamcellen is er de oorzaak van dat het haar grijs begint te worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding