Kan door langdurig zweten en drinken hyponatremie ontstaan?

Stel iemand die drie uur sport in de sportschool waarbij veel gezweet wordt, en alleen maar kraanwater drinkt, 2L bijvoorbeeld, kan dit een verlaging in elektrolyten veroorzaken? Zo ja, is dit problematisch voor de gezondheid?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
6 jaar geleden
Alleen maar water bij 3 uur sporten en zweten lijkt mij niet gezond
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar in welk opzicht niet gezond?
Ritsuka
6 jaar geleden
zoals je al zei, teveel zouten uitzweten en veel water drinken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik bedoel meer de gevolgen daarvan.
Ritsuka
6 jaar geleden
De mogelijke symptomen van hyponatriëmie zijn:
Misselijkheid
Mailaise
Hoofdpijn
Verwardheid
Gedragsverandering
Coma
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/87610-hyponatriemie-een-tekort-aan-natrium.html gevonden in 10 seconden via Google.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als iemand gezond en goed gevoed is zal er weinig gebeuren, misschien een beetje prestatieverlies.

Antwoorden (1)

Als je verder gezond bent en daarnaast een goede conditie hebt, kun je best drie uur achter elkaar flink sporten. Het aanvullen van vocht is dan wel nodig.

Bij zo'n flinke inspanning verlies je inderdaad electrolyten. Maar een gezond lichaam kan dat prima aan, er zijn immers voorraden.

Het natriumgehalte van het lichaam zal dalen, maar het gaat te ver om dan meteen van hyponatremie te spreken. Daar is meer voor nodig.

Zolang het lichaam na de inspanning maar voldoende tijd krijgt om te herstellen, is er niets aan de hand. De voeding bevat voldoende natrium (meestal zelfs te veel). De volgende dag heeft het electrolytenniveau zich al hersteld.

Cryofiel