Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb altijd als er fel licht bijv. van een zaklamp in mijn ogen schijnt grote pupillen moet ik me nu zorgen maken?

Mijn pupillen krimpen dan niet zoals zou moeten

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Gebruik je toevallig medicatie?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Dit zou je moeten laten uitzoeken door een oogarts. Volgens de website van de vereniging van Amerikaanse oogartsen is er een aantal scenario's mogelijk, waarvan sommige duiden op een ernstige kwaal.
Die kwalen kunnen zijn een gebrekkig functioneren van de oogspieren, een ontsteking in het oog, het loslaten van de retina of problemen met de oogzenuwen. Zie bron.

Toegevoegd na 39 seconden:
Het is niet de *vereniging* maar de academie van oogartsen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Soms ontstaat een vergrote pupil omdat er iets mis is met het oog of met de zenuwen die de kringspier rond de pupil aansturen.
De zenuwen die de kringspier rond de pupil aansturen heten de parasympatische zenuwen. Bij prikkeling van de parasympatische zenuwen trekt de kringspier samen en vernauwt de pupil. Bij een blokkade van deze zenuwen blijft de pupil wijd.
(Lees meer...)
fremar
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding