Deze vraag is niet eenduidig te beantwoorden.

Onhandigheid kan meerdere factoren hebben. Je kunt bijvoorbeeld onhandig zijn door onzekerheid, dan zul je aan je zelfvertrouwen moeten werken.

Ook pubers die ineens een heel erg veranderd lichaam hebben zijn soms (tijdelijk) onhandig. Dit komt doordat ze even de weg kwijt zijn in hun eigen lichaam. Deze onhandigheid gaat meestal vanzelf over.

Onhandigheid kan ook met het functioneren van je hersenen te maken hebben. Wat voor de een binnen de kortste keren geautomatiseerd is, blijft voor een ander tobben. Dyspraxie is hier een voorbeeld van (zie bron voor meer informatie) Maar ook als je dyspraxie hebt, is er geen kant en klare oplossing te geven, omdat ieder persoon weer anders is.

Dus om aan deze onhandigheid te kunnen werken, zul je eerst de oorzaak van de onhandigheid moeten achterhalen. In sommige gevallen heb je ook professionele hulp nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

niet zoveel
behalve je voorbereiden om oenigheid en onhandigheid zoveel mogelijk te voorkomen, mits dat mogelijk is uiteraard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan komen doordat je motorisch functioneren misschien wat minder is, ik heb zelf bij m'n geboorte zuurstoftekort gehad, daardoor heb ik ook wel eens dat ik 'oenige' dingen doe. zelf probeer ik het gewoon te negeren. niemand is perfect!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Analyseren en bewustmaken wat er precies fout gaat.

Waar het hem in zit is, denk ik, een balans vinden tussen dingen volledig automatisch doen en dingen overbewust doen. Als je automatisch elke dag de zelfde route door een kantine loopt, dan loop je keer op keer tegen een stoel aan terwijl je verzonken was in gedachten, want stoelen staan altijd anders. Als je juist heel bewust één stoel ontwijkt struikel je tegelijkertijd over een andere stoel die netjes onder een tafel stond, omdat je je te veel concentreert op die éne. En dan schrik je daar zo van dat je tegen iemand aan loopt... Een kettingreactie zoals in die TV-reclame van die man die z'n koffie omstoot, z'n toetsenbord weg trekt, met het kabeltje ervan de hele laptop op de grond slingert...

Ik kan wel wijs doen, maar ik heb hier zelf ook moeite mee hoor. :-)