Mag ik douchen met hechtingen?

25 mei 2017 heb ik mn sleutelbeen gebroken. De volgende dag ben ik geopereerd en heb nu een wond met circa 10 hechtingen. Inmiddels zijn we meer dan een week verder en vraag ik mij af of ik de pleisters er al van af mag halen en of ik er al mee mag douchen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik neem toch wel aan dat ze in het ziekenhuis wel hebben verteld wat wel en niet mag en/of je hebt info gekregen om door te nemen wat te doen na een operatie daar zou ik me aan houden en trouwens als het goed is heb je ook een afspraak met het ziekenhuis om te kijken na de operatie hoe het er voor staat en een telefoon nummer voor vragen staat er ook altijd bij en dit is uit ondervinding
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij ontslag uit het ziekenhuis krijgt u van de verpleegkundige een controleafspraak mee, die ongeveer zes weken na de operatie plaatsvindt. De huisarts krijgt bericht.
Daarnaast neemt de verpleegkundige nog enkele praktische zaken met u door en krijgt u een recept voor pijnmedicatie. Voor eventuele vragen overlegt u met uw huisarts of belt u het verpleegkundig spreekuur orthopedie.

Antwoorden (1)

Ja,dit mag:
na een kleine chirurgische ingreep met hechtingen volstaat om een pleister op de wonde aan te brengen om het bloedverlies op te vangen; die mag er snel worden afgehaald waarna de patiënt gewoon mag douchen.
fremar
6 jaar geleden
Amadea
6 jaar geleden
Tien hechtingen nadat je sleutelbeen brak is bepaald geen kleine ingreep...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ 'Circa' tien hechtingen kan best een kleine ingreep betreffen. Het aantal hechtingen bepaalt niet of een chirurgische ingreep groot of klein is. Hangt af de spanning die er op de wond staat.
De wond op de site van @fremar bevat ook 9 hechtingen.
Na het douchen de wond droogdeppen.
Droog houden van de wond bevordert een
goede wondgenezing, dus beter geen afsluitende
pleister op de wond gebruiken.
De eerste week niet zwemmen
https://www.cwz.nl/fileadmin/user_upload/Orthopedie/Document/G324-B_12-15.pdf
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De wond ziet er naar mijn mening niet bepaald klein uit. Hij is ongeveer 8 cm lang
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Van belang is niet of het een lange of korte wond is. Een operatiewond is een gesloten wond, wordt gesloten met draadhechtingen of nietjes (agraves). Deze kunnen postoperatief worden verwijderd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Alleen de behandeld arts of iemand van de poli die hier verstand van heeft kan hier een voor jou passend antwoord op hebben