Hoe kan ik zorgen dat ons zoontje van 15 maanden oud langer slaapt?

Gemiddeld slaapt een kindje tussen de 1 en 2 jaar oud zo'n 13 tot 15 uur per dag. Mijn zoontje slaapt gemiddeld 11 tot 12 uur uur per dag. Ik denk dat het beter voor zijn ontwikkeling is als hij wat meer slaapt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Net als de verschil in slaapbehoefte van volwassenen, is dat verschil ook al aanwezig bij jonge kinderen.

Als je zoontje niet meer slaap en hij maakt een gezonde en levendige indruk dan is de hoeveelheid slaap voor je zoon voldoende. Is hij daarentegen n hangerig, huilerig en lusteloos, dan is het raadzaam om contact op te nemen met het consultatiebureau/huisarts.

Een kind ontwikkelt zich niet door te slapen. Als je slaapt, leert hij niets. Een kind ontwikkelt zich door spel, door ruimte te krijgen om de wereld te ontdekken en door interactie. Uiteraard heeft een kind wel voldoende rust nodig om alle geleerde dingen te verwerken. Je kunt het kind niet eindeloos vol blijven stoppen met ontwikkelingsspel.
Maar op zich is het bij een gezond kind door de natuur goed geregeld. Het neemt zoveel slaap als het nodig heeft. Als een kind vermoeid is, is dat duidelijk merkbaar: het kind gaat jengelen, wordt hangerig of dwars, of het valt gewoon in slaap.

Dus als je kind verder vrolijk en gezond is, hoef je je nergens zorgen om te maken en kun je gewoon genieten van dit wakkere kereltje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

een kind slaapt wat hij nodig heeft, mits het gezond is. dus, als uw kind gezond is is er niets aan de hand, en hoeft u niets te doen. als ook een arts het met u eens is kunt u warme melk met anijs proberen, en uw kindje in slaap zingen. vervelend hè, zo weinig vrije tijd over ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet per definitie zo. Sommige kinderen slapen korter dan anderen. Ider mens heeft een ander slaapbehoefte. Hij heeft dus minder slaap nodig.

Ga het niet forceren, maar zorg er wel voor dat hij naast zijn slaap aan voldoende rust komt. Dus niet te veel heftige prikkels van b.v. televisie of te veel speelgoed. Regelmaat en rust zijn belangrijk. Als hij overdag nog 1 à 2 uurtjes slaapt is het verder geen probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kind slaapt naar behoefte, en je kunt het niet dwingen. Waar mijn oudste tot haar vijfde (!) 's middags nog een slaapje deed, (en tot haar derde 's ochtends EN 's middags) was mijn jongste nog VOOR ze anderhalf was de hele dag wakker. Geen ochtendslaapje, geen middagslaapje. Maar wel om zes uur, half zeven naar bed - dat dan weer wel.

Beiden hadden voor-en nadelen. Met een kind dat overdag niet meer slaapt kun je wel heel makkelijk en vrij de hort op. Mijn jongste is overigens veruit de slimste en de snelste in haar ontwikkeling, ondanks dat ze beiden 8 en 9 weken te vroeg geboren zijn en dus wel wat in te halen hadden.

Ik heb van mijn moeder begrepen dat ik ook niet echt in slaap te rammen was op die leeftijd, terwijl mijn zusje net een marmotje was en zo ongeveer haar hele eerste levensjaar non-stop geslapen heeft. Als die met wandelen in slaap was gevallen en mijn moeder haar lekker in de kinderwagen liet liggen, schoot haar wel eens pas met bedtijd te binnen dat Sandra nog in de gang lag.....sinds half twee....... Okee, ze had d'r handen ook wel vol aan mij natuurlijk, want ik sliep dus niet meer, maar het verschil is dus echt aanmerkelijk. En ook met haar is niks mis trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoals in de eerdere antwoorden al gezegd een kindje slaapt naar behoefte en als de leefomstandigheden goed zijn, zal hij/zij dat ook doen. ziekte zou een andere belemmering kunnen zijn. maar als hij zij kerngezond is en de omstandigheden rustig, dan is er niets aan de hand. dan heb je gewoon een baby die minder slaap nodig heeft.
trouwens je zegt het zelf al. de slaapbehoefte is GEMIDDELD 13 topt 15 uur. dat wil zeggen dat er ook zijn die meer of minder slapen.
succes en geniet van je kind, het is het mooiste wat je kan overkomen. bovendien ze zijn groot voor je er erg in hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je kindje verder goed gezond is, goed eet en drinkt, niet hangerig of ander negatief gedrag uit zou ik me niet direct zorgen maken. Ik zou dit wel met de consultatie arts bespreken. Laat je niet geruststellen met het feit dat sommige kinderen minder slaap nodig hebben. Mijn jongste zoon sliep op die leeftijd nog minder dan 10 uur. Achteraf gezien was dit veel te weinig. Pas toen hij wat ouder was kon hij wel langer en meer slapen en was het een veel gelukkiger kind. Ik heb me onterecht laten geruststellen door consultatie buro. Wat kun je er aan doen? Bij ons hielp: extreem veel structuur, regelmaat en geborgenheid. Zelf denk ik ook te weinig slaap niet goed is voor de ontwikkeling van een kind. dat Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tips voor slapen kind
Wat is nu voldoende slaap en hoe kun je, als ouder, ervoor zorgen dat je kind bij slapen wel voldoende nachtrust krijgt?

Hoeveel uur slaap heeft een kind nodig?

•Kind jonger dan 5 jaar: minstens 11 uur slapen per nacht;
•Kind tussen 5 en 10 jaar: minstens 10 uur slapen per nacht;
•Kind 10 jaar en ouder: minstens 9 uur slapen per nacht.
Het aantal uren slapen per nacht is een richtlijn. Er is natuurlijk sprake van verschillen tussen de kinderen. Sommige kinderen hebben slaap nodig om voldoende uitgerust te zijn dan anderen. Krijgt uw kind niet genoeg slaap?

Enkele tips om het aantal uren slapen van een kind te verbeteren
•Haal de televisie, de computer en spelletjes weg uit de kamer van de kinderen; Hierdoor komen zij minder in de verleiding om andere dingen te doen dan slapen;
•Vervroeg de bedtijd. Vooral voorlezen van verhaaltjes werkt goed om een kind in slaap te laten vallen;
•Verminder de stress van de ochtend door voorbereidingen te treffen voorafgaand aan de nieuwe schooldag. Hierdoor kan de hele familie een beetje langer slapen ’s ochtends en wordt de stress voor zowel ouders als kinderen verminderd;
•Zorg er als ouder(s) voor dat u ook gezond eet en voldoende beweegt. Zo krijgen kinderen het goede voorbeeld.
Meer lezen over slapen kind en slaapproblemen?
Lees hier meer over beter slapen van kind:

•Slaapprobleem van kind geen hopeloze zaak
•Wakker kind toch aan het slapen te krijgen
•Wat te doen als kinderen de moeder wakker houden.