Als je allergisch bent voor krab ben je dan gelijk ook allergisch voor kreeft en garnaal?

Omdat er vaak wordt gesproken over allergie voor schaal- of weekdieren.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Nee hoor @Casperrrr, wel vaak maar niet altijd.

"Wanneer een schelpdierenallergie wordt vastgesteld is het volledig vermijden van alle soorten schelpdieren de beste manier om hier mee om te gaan, hoewel een allergie voor schaaldieren niet noodzakelijk wil zeggen dat je ook allergisch zult reageren op weekdieren."

" Wie allergisch reageert op weekdieren, doet dit vaak ook op schaaldieren."

Toegevoegd na 51 minuten:
Het is zeer waarschijnlijk , kans is 75% , dat iemand bij een allergie voor krab, een allergie voor alle drie ontwikkelt, dus behalve krab ook kreeft en garnaal.

"Mogelijke kruisreacties
De allergenen in schaaldieren heten tropomyosines en zitten meestal in het vlees. Ook kunnen ze in de schaal aangetroffen worden. De allergenen in krab, kreeft en garnaal lijken erg op elkaar waardoor men vaak voor alle drie een allergie ontwikkelt, deze kans is 75%. Dit zelfde allergeen zit in weekdieren. Hierdoor zijn er vaak kruisreacties tussen schaaldieren en weekdieren (schelpdieren)."

http://www.allergieplatform.nl/allergieen/voeding/voedselallergie/schaaldieren-allergie/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is me nog niet helemaal duidelijk.
Ik heb het meer over 1 groep, dus onder schaaldieren als ik allergisch ben voor krab ben ik dan allergisch voor alle schaaldieren?
Vergeet even de weekdieren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is zeer waarschijnlijk , kans is 75% , dat iemand bij een allergie voor krab, een allergie voor alle drie ontwikkelt, dus behalve krab ook kreeft en garnaal. "Mogelijke kruisreacties
De allergenen in schaaldieren heten tropomyosines en zitten meestal in het vlees. Ook kunnen ze in de schaal aangetroffen worden. De allergenen in krab, kreeft en garnaal lijken erg op elkaar waardoor men vaak voor alle drie een allergie ontwikkelt, deze kans is 75%. Dit zelfde allergeen zit in weekdieren. Hierdoor zijn er vaak kruisreacties tussen schaaldieren en weekdieren (schelpdieren)." http://www.allergieplatform.nl/allergieen/voeding/voedselallergie/schaaldieren-allergie/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik denk dat ik bij de 25% zit waarbij het niet samen gaat dan.
Bedankt voor je antwoord.