Ik wil mijn dag laten beginnen om 6.30 maar het lukt me niet om zo vroeg op te staan. Hoe kan ik hier iets aan doen?

Ik sta rond 8.00 normaal op. Later kan ik er niet uit ivm werk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Stapje voor stapje.
Sta eerst een week om kwart voor 8 op, tot het je geen moeite meer kost. Daarna een week om half 8, net zo lang tot je aan half zeven zit.
Let op : je staat dan wel ánderhalf uur eerder op dan je gewend bent, dus vermoedelijk zul je je bedtijd ook een beetje moeten aanpassen.

Wen jezelf aan gewoon METEEN als de wekker gaat naast je bed te springen. Uitstel maakt het alleen maar moeilijker en je bent dan duffer als je alsnog opstaat. Gewoon met de eerste rinkel er uit.

Wanneer je echter echt door en door een avondmens bent betwijfel ik of het ooit gaat lukken ; je kunt wel wat klooien met je natuurlijke ritme, maar er zijn grenzen. Met gewenning kom je echter een heel eind. Ik word inmiddels al jaren precies om kwart voor zeven wakker zonder wekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Heeft met ritme en gewenning te maken. Probeer eens wat eerder naar bed te gaan en sta, als u de wekker om 0630 uur heeft gezet, dan ook meteen op. U zult zien dat u na een paar dagen al gewend bent, aan het nieuwe tijdstip van opstaan.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Het komt door je bio-klok. Het moet natuurlijk even wennen, zo vroeg op te staan. Dat heb ik ook gehad. Later wend het wel.

Een wekker-radio met 2 aparte alarmen werkt erg goed. Stel het zo in dat om de vijf minuten je eerste alarm af gaat (buzzer), en daarna de tweede (radio).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zult er even aan moeten wennen.
Wat misschien wel een idee is is je wekker eerst om 6 uur te zetten en hem dan enkele keren te snoozen.
Werkte bij mij prima om tenslotte toch om 6.30 mijn bed te verlaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk ben je een avond mens net zoals ik.
Ik heb mijn leven daar op afgestemd, drie uur s"middags begin ik met werken.
Zo kan ik s"morgens lekker rustig bijkomen, en op gang komen.
Misschien is dat een oplossing voor je, als het maar niet wil lukken zo vroeg op te staan, en je je s"avonds prettig voelt.
Gewoon alles daar omheen gaan breien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Melatonine is een hormoon dat door ons lichaam aangemaakt wordt als het tijd is om te gaan slapen. Op dit moment werkt de melatonine om 6:30 nog in jouw lichaam en daarom ben je nog vermoeid om 6:30.
Uiteindelijk zal het lichaam het ritme oppakken en op een vroeger tijdstip melatonine aan gaan maken. De duur van deze omschakeling is per persoon verschillend. Je zou je huisarts kunnen vragen of hij 5 mg melatonine tabletje voorschrijft. Op deze manier help je je lichaam met het vervroegen van de melatonine-aanmaak en zul je vroeger naar bed WILLEN en dus uitgerust zijn om 6:30 's ochtends.
Melatonine is echter niet gratis. Reken op ca. €1 per tabletje van 5 mg.