Multiple sclerose (Multiple van het Latijnse multiplum=meervoudig, sclerosis van het Griekse sklerosis=verharding), meestal afgekort tot MS, is een aandoening van het centraal zenuwstelsel. Multiple sclerose is mogelijk een auto-immuunziekte.

In de eerste fase van deze ziekte wordt de myelineschede van de zenuwvezels aangetast in een willekeurig aandoend patroon door afweercellen van het immuunsysteem. De myelineschede is een impulsgeleidende laag rondom de zenuwuitlopers, zonder deze is de impulsgeleiding in de zenuw gestoord, waardoor bij de patiënt neurologische stoornissen zoals verlammingsverschijnselen kunnen ontstaan. Zeker in verdere fases neemt ook het hersenvolume af (atrofie).

Multiple sclerose is een auto-immuun aandoening, dat wil zeggen dat het immuunsysteem eigen weefsel beschadigt, in dit geval het myeline en de axonen van het centraal zenuwstelsel (hersenen en ruggenmerg). Er is nog veel onbekend over het preciese mechanisme. Vast staat dat macrofagen het myeline beschadigen, dat er in de loop der tijd verval optreedt van de oligodendrocyten (myeline producerende cellen) en van axonen. Tijdens een aanval van MS (schube of relapse in de literatuur) treedt er een invasie op van lymfocyten in het brein vanuit kleine bloedvaten, vaak venulen. Er komt cytokine productie op gang, geactiveerde microglia (astrocyten) presenteren een nog onbekend antigen, er volgt nog meer cytokine productie en uiteindelijk vorming van macrofagen die het myeline beschadigen. In welk stadium axonen verlies optreedt wordt onderzocht, waarschijnlijk treedt dit al vrij vroeg op.

Multiple sclerose komt vaak voor onder jongvolwassenen, bij vrouwen meer dan bij mannen. De frequentie waarin de ziekte voorkomt verschilt per land en bevolkingsgroep. In de Benelux is de prevalentie 1 op 1000, in Schotland haast 1 op 500. Over het algemeen ligt het aantal MS-patiënten tussen 2 en 150 per 100.000 inwoners.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat betekent dat allemaal:
Vast staat dat macrofagen het myeline beschadigen, dat er in de loop der tijd verval optreedt van de oligodendrocyten (myeline producerende cellen) en van axonen. Tijdens een aanval van MS (schube of relapse in de literatuur) treedt er een invasie op van lymfocyten in het brein vanuit kleine bloedvaten, vaak venulen. Er komt cytokine productie op gang, geactiveerde microglia (astrocyten) presenteren een nog onbekend antigen, er volgt nog meer cytokine productie en uiteindelijk vorming van macrofagen die het myeline beschadigen. In welk stadium axonen verlies optreedt wordt onderzocht, waarschijnlijk treedt dit al vrij vroeg op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Macrofagen zijn vormen van witte bloedcellen.
Myeline is een stof die om je zenuwen zit ter isolatie.
Axon is een zenuw van een neuron af.
Lymfocyten zijn ook een soort van witte bloedcellen (afweer dus)
Venulen zijn de kleine aders, komen na de haarvaten en voor de venen.
Cytokinen weet ik zo-even niet, google maar. Gisteren biologie-examen vwo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
M.a.w. je eigen afweersysteem tast je zenuwen aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja moeilijke woorden zijn nou eenmaal meeromvattend dan de 'simpele'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
www.google.nl Kun je alles wat je niet snapt (en dat is veel blijkbaar) opzoeken.
Naast deze vorm van spierdistrofie zie je het ook vaak staan als afkorting van microsoft, zoalsin msdos.
(meestal zijn het dan wel hoofdletters.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarheid als een koe... maar de vraag staat in de categorie gezondheid met als trefwoord ziekte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.encyclo.nl/begrip/Ms Een heleboel MS'en :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
MS is geen spierdystrofie, zelfs geen spierziekte.
MS oftewel Multiple Sclerose is een zenuwziekte.
Stel je je hersenen voor als een commandocentrum dat boodschappen stuurt naar alle onderdelen van je lichaam. Die boodschappen gaan via draden met een isolatielaag. Bij MS zijn de isolatielagen van die draden beschadigd, zodat de boodschappen niet meer goed doorkomen.
De ene keer heb je problemen met lopen, een andere keer met je ogen; dat ligt eraan waar de beschadigingen zitten. Als er veel beschadigingen zijn of veel op één plek kun je ernstige problemen krijgen; bv. in een rolstoel terecht komen.
Ik hoop dat je het zo een beetje begrijpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
MS is een afschuwelijke ziekte.
lees knarfuz z'n reactie, klopt wat hij zegt.

ik ken diverse mensen met MS, toevallig vrouwen.
voor deze dames heb ik bewondering en veel respect.
omgaan met deze ziekte vereist nogal wat incasso-vermogen.
M. kan door de MS niet meer spreken, ze communiceert via een klein éénregelig apparaatje waarin zij typt wat ze wil zeggen/antwoorden, bijvoorbeeld.
S. is rolstoelgebonden en heeft al 22 jaar deze ziekte.
steeds meer afhankelijk zijn, tot aan de boterham die ik in haar hand stop, ze kan deze naar haar mond brengen met eten. ze wil graag naar D'land, de medici zijn daar verder en anders qua deze ziekte. mogelijk dat ze shunts krijgt in haar bloedvaten waardoor meer zuurstof naar de hersenen kan e n er misschien een betere toekomst wacht.
in het kort dus eea over MS.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ms is een (in vroeger tijden veel gebruikte) afkorting voor motorschip.