zijn er mensen die bij het nemen van Propolis (bijenbalsem) een allergische reactie krijgen?

Propolis is een bijenbalsem en een naturlijk antibiticum. Graag wou ik weten of er mensen zijn die bij het nemen van dit product een allergische reactie kregen? Ik heb na het nemen van dit product enorm veel jeuk. Bestaat er een verband?

Toegevoegd na 3 minuten:
het moet zijn: antibiotica en niet antibiticum! sorry!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je had het goed hoor. Antibioticum is enkelvoudig en antibiotica is meervoudig, dus alle middelen bij elkaar. Enkel een o'tje vergeten, kniesoor die daar op let.

Het beste antwoord

Propolis bestaat voor een groot deel uit plantaardige bestanddelen, vaak hars van bomen. Waarschijnlijk reageer je op één van deze boomharsen. Wil niet zeggen dus dat als je propolis van een imker uit een andere streek gebruikt dat je dan wéér allergisch reageert. Dat hoeft dus niet het geval te zijn als er in dié propolis voor jou geen allergene bestanddelen zitten. Zoek een imkerij die zelf propolis wint, en kijk of je kunt uitzoeken waar de bijenkasten hebben gestaan. In de link kan je wat wetenswaardigheden over propolis vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Van de 2000 mensen krijg 1 een allergische reactie en misschien ben jij dat dus wel.
In ons gezin heeft gelukkig niemand deze reactie.

Onderaan de site staat het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is bekend. onderstaande links geven dit aan middels onderzoek

http://www.nvdv.nl/wp-content/uploads/2017/02/Allergisch-contacteczeem-door-propolis-in-een-cosmeticum-BA-Jagtman_NTvDV-2016-06.pdf
https://www.ntvg.nl/artikelen/propolis-allergie