Ben ik beschermd tegen zwangerschap tijdens een doorbraakbloeding bij doorslikken van de pil?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
7.5K
Amadea
6 jaar geleden
Ja.
Erna55
6 jaar geleden
Ja, lees de bijsluiter.

Antwoorden (1)

Een doorbraakbloeding (of spotting) is enig bloedverlies tussen de menstruatie door. De oorzaak van een doorbraakbloeding is vaak onschuldig. Een van de mogelijke oorzaken is hormoonschommeling, veroorzaakt voor het lichaam zelf of door de anticonceptiepil (beginnen, stoppen, doorslikken). Zo'n bloeding zelf is op zich geen teken van een verminderde betrouwbaarheid van de anticonceptiepil.

Het kan, als het veroorzaakt is door hormoonschommeling, wel wijzen op een mogelijk verminderde betrouwbaarheid als er sprake is van vergeten pillen, wisselwerking met andere medicijnen of braken/diarree binnen drie uur na inname van de pil. Daardoor kunnen er minder hormonen uit de pil worden opgenomen en de plotselinge onderbreking vormt een schommeling die voor de doorbraakbloeding zorgt.

Als er geen sprake is van vergeten, andere medicijnen of braken/diarree kun je ervan uitgaan dat de pil nog betrouwbaar is. Raadpleeg anders de bijsluiter of een arts. Bij twijfel kun je ook tijdelijk een tweede vorm van anticonceptie gebruiken, zoals condooms.