Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe ga je om met mensen die sterven? Niet alledn familieleden, maar ook mensen die je niet kent.

Soms lees ik boeken, of hoor ik een waargebeurd verhaal en wanneer mensen dan sterven voel ik veel pijn. Ik weet echter niet wat ik moet doen hiermee. De stress houdt onbewust ongeveer een week aan, alleen heeft iemand tips?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
937
Erna55
6 jaar geleden
In je hoofdvraag lijk je te willen weten hoe je terminale patiënten moet benaderen.
Echter in je uitleg lijk je moeite te hebben met de gedachte dat mensen sterven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik weet niet hoe oud je bent en hoeveel je al hebt meegemaakt, maar naarmate je vaker (van dichtbij) met de dood geconfronteerd wordt, kun je het vaak steeds beter relativeren. Het leven is eindig en ik heb door ervaring geleerd dat de dood ook iets moois kan zijn, hoewel dat misschien vreemd klinkt. Als je dat gaat inzien, kun je de eindigheid van het leven ook beter accepteren. Heb je overigens zelf enig idee waarom de dood je zo aangrijpt? Ben je misschien zelf bang voor de dood? Of heb je er een traumatische ervaring mee, doordat je bijvoorbeeld een dierbare hebt verloren?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Rouwen om een bekende overledene is heel gewoon. Daar moet je ook de tijd voor nemen. Dat je je echter ook lange tijd treurig voelt als een onbekende is overleden, is nogal ongewoon. Je lijkt er in het dagelijks leven last van te hebben. Ik raad je daarom aan te proberen het overlijden van onbekenden te relativeren. Dat kan op verschillende manieren.

Het is wel de vraag welke manier voor jou de beste is. Dat zal je zelf moeten bepalen of ontdekken. Relativeren kan door je gedachten te verzetten -denk aan positieve dingen-, door je (druk) bezig te gaan houden met andere zaken en nog op talloze andere manieren.

Mogelijk kan een professional, bijvoorbeeld een huisarts hierbij helpen, bijvoorbeeld door je suggesties te geven voor het relativeren die echt bij jou passen. Hij/zij kent jou immers persoonlijk, of in ieder geval beter dan een willekeurige gebruiker van deze website.
(Lees meer...)
Antoni
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding