Waarom moet ik kokhalzen tijdens het eten van wortels?

Als ik gekookte wortels of hutspot met grove wortels eet, moet ik altijd kokhalzen. Ik vind dit zeer vervelend aangezien er gedacht wordt dat ik me aanstel. Maar ik kan er echt niets aan doen. Kan iemand mij vertellen hoe dit komt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.8K
Cryofiel
6 jaar geleden
Klinkt als een psychische reactie, al dan niet ooit aangeleerd.
tinus1969
6 jaar geleden
Wortelallergie is blijkbaar een bestaand fenomeen: http://www.healthline.com/health/food-nutrition/carrot-allergy#overview1
Cryofiel
6 jaar geleden
Maar dat is iets anders dan kokhalzen, toch? Je kunt allergisch zijn zonder te hoeven kokhalzen, en je kunt kokhalzen zonder allergisch te zijn.

Antwoorden (2)

Wellicht helpt het om beter te kauwen. Soms worden zacht gekookte wortelen te snel doorgeslikt en als het een groot stuk is, ga je automatisch kokhalzen. Maar misschien heb jij wel een bepaalde aversie tegen wortels, dat kan en daardoor een weerzin om het te eten en dus door te slikken.

Je kunt het voorkomen door langer en misschien ook langzamer te kauwen, zodat die grote grove wortels echt kleiner worden.

Toegevoegd na 18 uur:
Dan heeft het niets met kauwen of ongekookt/gekookt te maken. Hoewel de lucht ook nog een rol hierin kan spelen.
Dit is iets dat in je geheugen geworteld (what’s in a name) is. Je moet er achter komen, wat er ooit gebeurd is, een keertje misselijk of verslikt, overgegeven door het eten van bv hutspot of wortelsap kan ook nog, diep graven en als je er zelf niet achter komt, kan je altijd nog met iemand gesprekken voeren hierover. Vraag dan aan je huisarts, deze heeft wellicht een poh (praktijkondersteuner) die hierin kan voorzien.
Je kunt er beter wel iets aan doen, dus even bellen die huisarts.

14 uur geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Helaas begint de ellende al op het moment dat ik een stukje wortel in mijn mond heb gestopt, dus nog voordat ik begin te kauwen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dan heeft het niets met kauwen of ongekookt/gekookt te maken. Hoewel de lucht ook nog een rol hierin kan spelen.
Dit is iets dat in je geheugen geworteld (what's in a name) is. Je moet er achter komen, wat er ooit gebeurd is, een keertje misselijk of verslikt, overgegeven door het eten van bv hutspot of wortelsap kan ook nog, diep graven en als je er zelf niet achter komt, kan je altijd nog met iemand gesprekken voeren hierover. Vraag dan aan je huisarts, deze heeft wellicht een poh (praktijkondersteuner) die hierin kan voorzien.
Je kunt er beter wel iets aan doen, dus even bellen die huisarts.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Gewoon vermijden om gekookte wortels te eten
Cryofiel
6 jaar geleden
Ligt eraan hoe beperkend deze "gekkigheid" van jou is. Ik lust bijvoorbeeld geen karnemelk. Ik los mijn "probleem" op door gewoon geen karnemelk te drinken. Ik heb daar verder geen last van, het beïnvloedt mijn leven niet of nauwelijks.
Ik vermoed dat het iets psychisch is.

Wellicht heb je je ooit, misschien als ukkie, verslikt in een stuk wortel. Die vreselijke ervaring heb je toen gekoppeld aan de geur van gekookte wortel, of misschien aan het mondgevoel van wortel.

Zodra je nu een stuk gekookte wortel in je mond stopt, activeer je de reflex die destijds is ontstaan: "uitkotsen die gevaarlijke zooi".

Nu kun je natuurlijk in therapie gaan om te leren gekookte wortel te eten. Maar zolang deze eigenaardigheid jouw leven niet grondig overhoop gooit, denk ik dat je het beter kunt accepteren, en gekookte wortel kunt mijden.
Cryofiel