Kan het zijn dat je sneller verbrand in de zon wanneer je vitamine D supplementen neemt?

Ik neem sinds een maand of 5 vitamine D supplementen omdat ik veel nachtdiensten werk. En dus relatief weinig in de zon kom.

Nu valt het me op dat ik erg snel in de zon verbrand. Dat ik heb ik altijd al wel erg snel gehad, maar het is nu erger dan voorheen.

Kan er een link zijn?

6 jaar geleden
1.5K
Cryofiel
6 jaar geleden
Ik merk er zelf niets van.
Cryofiel
6 jaar geleden
Staat er iets over in de bijsluiter?
Inekez1
6 jaar geleden
"omdat ik veel nachtdiensten werk. En dus relatief weinig in de zon kom." Ik begrijp dit niet. Als je 's nachts werkt (± 8 uur lang) moet je overdag een keer slapen (ook ± 8 uur) en heb je dus nog ± 8 uur om iets anders te doen. Daar gaat natuurlijk wat tijd af voor reizen, eten etc. Er is voldoende zonlicht tussen 8 uur 's morgens en 20 uur 's avonds. En dat wordt alleen maar meer de komende tijd. Dat is 12 uur, waarvan je hooguit 8 in bed ligt. Minstens 4 uur kans op zonlicht, die je ook nog redelijk in het midden van de dag kunt plannen als de zon het hoogst staat, afhankelijk van je werktijden en of je voor of na je werk wil gaan slapen. Daarmee kun je zelfs meer zonlicht genieten dan menig werknemer die overdag op kantoor zit of in een fabriek werkt. En misschien is dit wel juist wat je gedaan hebt? Met een huid die nog 'wit' is van de winter rond het middaguur in de volle zon gaan zitten is altijd vragen om problemen, dat heeft niet zozeer te maken met nachtdiensten of vitamine D maar met het feit dat je huid niet heeft kunnen wennen aan de zon.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Ik snap je redenering. Nu is het inderdaad langer licht. Maar dat was van de winter niet zo. Maar bij deze mijn dagindeling tijdens nachtdienst: 20:00 uit bed. 'Ontbijten' douchen etc etc
22:00 in de auto
23:00 aankomst werk
7:00 einde dienst
8:30 aankomst thuis (leve de ochtendspits )
12:00 op bed Dat is dus 3,5 uur in de ochtend en 2 uur in de avond met vrije tijd. En dan moet er ook nog wat huishoudelijk werk verricht worden. Lekker in de zon zitten is voor mij geen ontspanning, behalve als er visite is. Maar als ik thuis kom uit werk ga ik liever nog wat tv kijken. Gisteren ben ik trouwens op het werk verbrand. Ik draai niet alleen de nacht maar ook avonddienst. (15.00 - 23.00) en daar liep ik een buitenronde.

Antwoorden (1)

Je zegt dat je veel nachtdiensten hebt, en daardoor weinig in de zon komt.
Als je weinig in de zon komt, maak je minder pigment aan. Als je minder pigment aan hebt gemaakt, verbrand je sneller in de zon.

Het komt dus niet door het gebruik van de vitamine D pillen, maar door het gebrek aan blootstelling aan de zon en te weinig aangemaakt pigment.

Toegevoegd na 1 minuut:
Blijf dus maar de vitamine D tabletten gebruiken, die worden ook aangeraden door artsen en dergelijke voor mensen in nachtdiensten.
En bouw de blootstelling aan de zon rustig op.
Ritsuka