Hoe met angst voor de dood omgaan?

Beste goeievragers,

Ik ben een jongvolwasse jongen, en heb een goed leven. Toch heb ik een angst die sinds kort dagelijks mijn leven beïnvloedt en beperkt. Dit is namelijk dat ik letterlijk doodsbang ben, voor de dood. De angst dat het elk moment kan gebeuren; De gedachte dat doodzijn oneindig is, en je letterlijk niks meer bent; Dat de dood onvermijdelijk is. Ik kan de dood gewoonweg niet accepteren.

Ik heb al eerder met anderen gepraat. Meestal hoor ik dan als oplossing om me bij een geloof aan te sluiten of verhalen over bijna-doods-ervaringen te lezen. Toch helpt me dit niks verder, omdat ik op deze leeftijd niet zo snel ergens meer in ga of kan geloven. Heeft iemand misschien een manier om de dood wel te kunnen accepteren? Of om de angst te onderdrukken? Heeft iemand anders te maken (gehad) met deze angst?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gewoon accepteren, hoppa, klaar. Het is niet dat andere nooit dood gaan, je bent heus niet de enige die ooit een keertje dood gaat. Jee zegt trouwens dat je denkt dat je elk moment dood kan gaan en dat dit je leven beïnvloedt, ben je dan niet paranoïde? Misschien moet je eens gaan praten met je dokter, die kan je eventueel doorverwijzen naar een psychiater.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gaat het al zover als in deze wiki links beschreven?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Thanatofobie
https://en.wikipedia.org/wiki/Death_anxiety_(psychology) Met meteen de vraag, enig idee over een onderliggende oorzaak? Dat kan totaal iets anders zijn dan je verwacht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het leven is kort de dood is lang mogelijk miljarden jaren dus dan tijd genoeg om de dood te overdenken . Dus leef de dood komt toch wel angst of niet .
MarBet
7 jaar geleden
Als je niet gelooft in iets na de dood, geloof je dus dat je er na de dood gewoon niet meer bent. Dat betekent dat je in feite gevoelsmatig altijd leeft: want zodra je dood bent, ben je er niet meer. Je merkt daar dus ook niets van, hooguit van het doodgaan, maar niet van het dood zijn. Dus waar ben je bang voor?
Maar zo makkelijk zal het niet werken om je angst weg te nemen. misschien verstandig om professionele hulp te zoeken. En goed dat je je geen geloof laat aanpraten. Dat werkt alleen als je er echt in gelooft en lost het eigenlijk probleem niet op.

Het beste antwoord

Misschien als je deze woorden leest : Ben je bang voor de dood? nee wel voor het dood gaan, de ziekte voorafgaand, eventueel het ongeluk dat gebeurt, daarvoor ben ik wel bang. Waarom? omdat ik niet weet wat er gaat gebeuren of kan gebeuren!

Kijk, als je dat leest, ben je dus bang voor alles, want je weet nooit wat er gaat gebeuren. Als je bv op de fiets ergens naar toe gaat, ga je er in principe van uit dat je in 10 min. aankomt waar je naar toe gaat, dat kan. Ook kan er iets gebeuren, maar dat weet je dus niet... zodra je het wel zou weten, ben je 'vooruitziend' of 'helderziend' maar dan zie je iets van te voren en jij bent "alleen maar" bang voor iets dat ooit gebeurt: dood gaan.
Er zijn een paar dingen in je leven waarvan je weet dat het gebeurt, gaat gebeuren of al gebeurd is: je geboorte en je dood. De rest is onbekend, dat heet 'leven' en op een gegeven moment heb je door dat niet het doel belangrijk is maar de route, de weg er naar toe. Onderweg naar je doel, wat is jouw doel? Ben je nog niet uitgeleerd of ben je al aan het werk en als dat zo is, waar wil je naartoe? wat is dan je doel?

WAAROM zou je bang zijn voor de dood , voor het onbekende? Gevolg is dat je geen leven meer hebt... Geen plezier , geen normaal leven , altijd angst is niet goed, Ook niet realistisch, dan kun je niets meer doen, nergens meer naar toe, wat wil je dan doen? iedere dag bang zijn, bang dat je op de fiets een lekke band krijgt, waardoor je tegen de stoeprand aan fiets, valt en met je hoofd op de stoep valt...

In Amerika moeten kinderen altijd een helm op juist voor dit soort gevaar (en een hoog vlaggetje zodat ze voor het overige verkeer opvallen). Jouw angst hiervoor zou je dus kunnen opheffen door voortaan dag en nacht (buiten) met een motorhelm op te lopen. Kan, als jij daardoor die angst niet meer hebt. En thuis op de bank zitten en bang zijn dat je huis in brand vliegt als er iemand het fornuis aansteekt om te koken? Kan je de brandblusser altijd bij de hand houden en onder een blusdeken gaan zitten. Ik maak geen grapje, dit helpt jou om je veiliger te voelen, maar is misschien beetje overdreven, te veel?

Je bent nog jong , jongvolwassen zeg je , alsof dat iets uitmaakt. Je kunt bang zijn op elke leeftijd, alleen geven mensen het als ze ouder worden niet zo gemakkelijk meer toe, houden het liever voor zich. Trouwens jonge mensen ook, want 'dat is niet stoer/cool' nou je kunt er beter wel over praten, ligt er alleen aan met wie.

-2- in reacties
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
-2- Als je als advies krijgt gelovig te worden en bij een kerkelijke gemeenschap je heil te zoeken, dat is niet per definitie een verkeerd advies, maar alleen deze reden vind ik hiervoor niet genoeg. Geloof is iets anders, maar je kunt wel goed opgevangen worden soms door zo'n hechte gemeenschap door de mensen die je dan leert kennen, dat wel. Je kunt natuurlijk ook bij een psychotherapeut terecht of een psycholoog. Jouw huisarts heeft een poh (praktijkondersteuner) die met jou kan praten, die jou kan helpen, hoef je niet eerst voor bij een kerk aan te kloppen of je aan te sluiten. Als je echt dagelijks zo bang bent ...
-----"Dit is namelijk dat ik letterlijk doodsbang ben, voor de dood. etc"-----
... raad ik je aan om echt hulp te zoeken bij je huisarts. Als je jouw vraag print, kun je dit meenemen en aan de huisarts te lezen geven. Vertel zo veel mogelijk, want als je alles vertelt, kan je hulpvraag beter beantwoord worden. "Dit is namelijk dat ik letterlijk doodsbang ben, voor de dood. De angst dat het elk moment kan gebeuren; De gedachte dat doodzijn oneindig is, en je letterlijk niks meer bent; Dat de dood onvermijdelijk is. Ik kan de dood gewoonweg niet accepteren." Wat is er zo angstig aan de dood, aan het 'dood' zijn? Niemand is nog terug gekomen uit de dood, niemand heeft ons kunnen vertellen, hoe en wat. Als je weet dat je ooit niets meer bent, niets meer voelt en stoffelijk vergaat, dat dit voor altijd en eeuwig is en onvermijdelijk... wat maakt dit dan zo beangstigend?
Je wilt het eeuwige leven, lijkt het , je kan de dood niet accepteren, terwijl je verstandelijk weet dat het leven eindig is. Antwoord Zo doorgaan is niet verstandig, dus goed dat je erover praat. Maak een afspraak (vraag om een dubbele 'praat-afspraak') met je huisarts en ga praten. Vertel alles en vraag om hulp.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ inderdaad hulp zoeken, kan bij een huisarts, maar waarschijnlijk snel door (of meteen al) naar een psycholoog.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ hier is weinig zinnigs meer aan toe te voegen... Ik zie het leven als een reis, je bent hier ten slotte ook ooit gekomen, en zie het leven op aarde een soort van schiphol en begint het avontuur pas hierna... ik hoop het, en met die hoop in m'n achterhoofd huppel ik vrolijk door de vertrekhallen van schiphol...

Andere antwoorden (1)

Wat je aangeeft voel ik ook. Ben ook doodsbang om dood te gaan. Ik ben 44 jaar en heb een normale leven met mijn man en kinderen. Ik ben dagelijks mee bezig. Ook als ik naar bed ga denk ik dat ik niet meer wakker wordt. Ik slaap hierdoor heel slecht en wordt elke keer angstig wakker en sla en schop mijn man elke keer omdat ik niet weet waar ik ben. Mijn man probeert me wakker te maken en dan ga ik rustig verder slapen. Als kind had ik een zieke moeder die ik alleen voor moest zorgen. Ik was bang dat ze dood gaat want dan blijf ik alleen achter. Mischien is dit de oorzak van mijn gedachten over de dood. Nu ben ik doorverwezen naar een psycholoog. Mischien dat je bij een psycholoog kan
vertellen hoe je je voelt. Ik wens je heel veel sterkte.