Wie kan het best tegen fel zonlicht, bruinogigen of blauwogigen ?

en waarom ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.3K

Het beste antwoord

Bruine ogen hebben een iris die meer gepigmenteerd is dan groene en zeker dan blauwe ogen. Hoe donkerder de irissen, hoe minder licht erdoor komt. Daardoor kan de gevoeligheid voor hevig licht ook verminderen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Over de schadelijke gevolgen van het zonlicht aan de ogen, bestaat volgens oogspecialiste Tassignon weinig wetenschappelijke zekerheid. "Het oog is gemaakt om het licht van bepaalde golflengtes door te laten. Dat gaat van blauw naar rood over alle schakeringen van groen, geel en oranje. Het ultraviolet wordt tegengehouden en het infrarood hebben we niet nodig om te zien. Wellicht is het de blauwe fractie van dit licht dat minder goed is voor het oog."

"Omdat UV-stralen het oog niet binnenkomen, zijn die op zich niet schadelijk voor de binnenkant van het oog. Ze kunnen natuurlijk wel het hoornvlies aantasten. Wie te lang onbeschermd in de zon heeft gekeken en dan zijn ogen sluit, heeft een branderig gevoel, wat duidt op een lichte schade van het hoornvlies. Opgepast, bepaalde fracties van UV-stralen kunnen wèl de lens aantasten en bijvoorbeeld leiden tot de oogziekte cataract, of grauwe staar."

"Maar het blijft heel moeilijk om het precieze verband aan te tonen. Bij Indiërs bijvoorbeeld tref je vaak cataract aan. Maar omdat deze oogziekte ook wordt veroorzaakt door voedingsproblemen, is misschien deze laatste factor voor India belangrijker dan het felle zonlicht ... Trouwens, zelfs in het zwarte ras zelf heb je nog verschillen. Wie rijst eet, wordt minder vaak getroffen door glaucoom, of groene staar. Het eten van maniok verhoogt dan weer de druk in de oogkamer."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Je was me net voor. Ik had ook de site van kimbols.be voor me.+1

Andere antwoorden (1)

Mensen met bruine ogen kunnen beter tegen zonlicht. Bruine ogen hebben een iris die meer gepigmenteerd is dan groene en zeker dan blauwe ogen. Hoe donkerder de irissen, hoe minder licht erdoor komt. Daardoor kan de gevoeligheid voor hevig licht ook verminderen. .