Is het moreel verantwoord, vaccinaties te weigeren?

Voorbeeld: de mazelen. Er zijn steeds meer ouders die hun kinderen hier niet tegen laten vaccineren. Onnatuurlijk, gevaarlijk, onnodig, ....

Het is inderdaad onnatuurlijk. De natuurlijke situatie is, dat er elk jaar een aantal kinderen overlijdt aan mazelen. Is dat dan beter?

Vaccinaties werken zolang de vaccinatiegraad 95% of hoger is (precieze percentage hangt af van de aandoening). Als de vaccinatiegraad 98% is, kun je zonder gevaar besluiten om jouw kind niet te laten vaccineren. Het kind is dan beschermd doordat alle andere kinderen wel gevaccineerd zijn. Maar zodra velen hetzelfde besluit nemen, daalt de vaccinatiegraad, en worden vele kinderen ziek.

Wat dat betreft is niet vaccineren net zoiets als zeggen: die trein rijdt toch wel, of ik nu wel of geen kaartje koop, dus waarom zou ik een kaartje kopen? Werkt best, zolang maar weinigen zo redeneren.

Niet vaccineren is dus een soort parasiteren op de medemens die zich wel vaccineert.

Verder: een ziekteverwekker die helemaal wordt gedood, heeft geen kans. Een ziekteverwekker die nog maar net kan overleven in een zeer vijandige omgeving (dus een omgeving waarin de meeste, maar niet alle, mensen zijn gevaccineerd), zal via natuurlijke selectie evolueren, en uiteindelijk resistent worden. Door niet te vaccineren, help je dus mee aan het resistent maken van de ziekteverwekkers.

Je ziet: ik vind het achterwege laten van vaccinatie tegen ernstige ziekten asociaal. Wat vinden jullie? Zie ik iets over het hoofd?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Nou ik denk dat je de discussie duidelijk uiteengezet heb. Ik kan enkel mijn mening geven en die is dezelfde als jou. Door niet te vaccineren loop je de kans op een ziekte (eigen schuld), vooral in het landen waar vaccineren niet zo vanzelfsprekend is. Vervolgens kun je die ziekte ook weer doorgeven aan anderen. Ik denk eigenlijk dat vaccinatie verplicht moet worden. Hoef je ook niet meer te overwegen of je je kind nou wel of niet moet laten vaccineren
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Persoonlijk vind ik van niet.
Wat je met je eigen lichaam doet, moet je zelf weten maar als je anderen (je eigen kinderen) iets onthoudt dat een hoop narigheid kan voorkomen, dan vind ik dat misdadig.

De redenatie hierachter van de doorgaans diepgelovigen is dat als God wil dat hun kind gespaard wordt, hij daar zelf wel voor zal zorgen en dat het dan niet zal sterven.
Mijn gedachte hierachter is dat God de mens niet voor niets de kennis gegeven heeft middelen te ontdekken die ziekten kunnen voorkomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De meeste mensen die hun kinderen niet laten vaccineren doen dat niet omdat ze er geen zin in hebben, of het wel best vinden. Zij hebben een andere reden, die voor hen zwaarder weegt.
Zo kan dat zijn geloof. Of dat er wordt verwacht dat de vaccinaties meer kwaad dan goed doen en er niet voldoende onderzocht is wat de nadelen van deze vaccinaties zijn. Dit laatste is bv aan de hand met die vaccinaties tegen baarmoederhalskanker.
Ik ken een paar mensen in mijn omgeving die om de laatste reden hun kind niet (of later hebben) vaccineren. Alhoewel ik het niet met hen eens ben, kan ik niet zeggen dat het asociaal gedrag is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, je bent vrij in je keuze om niet te vaccineren. Zelf heb ik ook soms me twijfels in de inmidels eindeloze reeks vaccinaties. Aan dat is niet gebaseert op geloof oid maar meer met het feit dat ik niet geloof dat je zo maar allerlei spullen in je lijf moet spuiten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit heeft mi niets met moraliteit te maken. Als Dokters en het ministerie voor Gezondheid na jarenlange studies het best vindt kinderen in te enten om een epidemie tegen te gaan, vind ik dit een burgerplicht zoals stemmen of zoals schoolplicht. Als die redenering doortrekt kun je wel een moreel bezwaar maken tegen alles.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik had vroeger een collega die als kind besmet was geraakt met het polio-virus (dat was voordat er gevaccineerd werd tegen polio). Hij heeft vanaf een jaar of 6 altijd een dik, zwaar korset moeten dragen en kon met heel veel moeite lopen.
Als je zijn mening hoorde over ouders die hun kinderen niet in willen laten enten, wilde je zeker niet zo'n ouder zijn. ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vraag raakt aan het bzelfbeschikkingsrecht. Iedereen heeft het recht elke medische behandeling te weigeren. Zelfs als dat nadelige gevolgen heeft (of zelfs dodelijk is) De reden om de vaccinatie ter weigeren doet niet ter zake. Ik zelf zou elke vaccinatie nemen, die aangeboden wordt, zowel voor mezelf (dan blijf ik gezond) als voor anderen (zolang ik gezond blijf zal ik ook anderen niet besmetten). Ik zou echter sterk tegenstander zijn van een vaccinatiePLICHT, waarbij de beslissing wel of niet te vaccineren aan anderen dan de patient zelf (of diens wettelijke vertegenwoordiger) wordt overgelaten......